Ik heb een nieuwe sparta atlas met een shimano nexus inter 7 naafversnelling (SG-7R46).
De fiets trapt zwaar. Alsof de enrgieoverbrengenig niet wordt omgezet in voortgang. De dealer zegt dat alles OK is, en wil niets bekijken/testen/doen. Bij andere fietsenmaker kreeg ik advies om achtertandwiel van 17-tands naar 19-tands te vervangen. Want zegt hij: versnelling idd vrij zwaar. je komt niet boven de 4 (z'n vrije versnelling) uit. Lichter tandrad en je zal de versnellingen 5 en 6 ook gaan gebruiken.
Ik vraag me af of dat oplossing is.
Het is nl zo dat ook de voortgang van de fiets heuvel af, dus zonder trappen/energieoverbrenging minder is, dan de fiets van mijn vriend (15 jaar oude gazelle impala 3 versnellingen).
beide fietsen wegen ong. even zwaar, zijn even groot.
Als ik op zijn fiets rijdt, gaat gazelle ook harder, ook al ben ik 30 kilo lichter.
de sparta is niet vooruit te branden.
NB; het ventiel van zowel voorwiel als achterwiel rolt niet automatisch naar beneden al ik wiel automatisch tot stilstand laat komen.
En, het voorwiel heeft vele malen meer wrijving dan achterwiel als ik ze vrij ronddraai. dat stopt vrijwel onmiddelijk. (voorwiel heeft verlichtingsnaaf-shimano DH2R40)
met welke opdrachten moet ik naar de fietsenmaker gaan? de dealer is zeer onwillig. Als ik directe opdrachten kan geven, wil hij misschien in ieder geval iets doen.