nexus 7 naafversnelling trapt zwaar

  • julia

    Ik heb een nieuwe sparta atlas met een shimano nexus inter 7 naafversnelling (SG-7R46).

    De fiets trapt zwaar. Alsof de enrgieoverbrengenig niet wordt omgezet in voortgang. De dealer zegt dat alles OK is, en wil niets bekijken/testen/doen. Bij andere fietsenmaker kreeg ik advies om achtertandwiel van 17-tands naar 19-tands te vervangen. Want zegt hij: versnelling idd vrij zwaar. je komt niet boven de 4 (z'n vrije versnelling) uit. Lichter tandrad en je zal de versnellingen 5 en 6 ook gaan gebruiken.

    Ik vraag me af of dat oplossing is.

    Het is nl zo dat ook de voortgang van de fiets heuvel af, dus zonder trappen/energieoverbrenging minder is, dan de fiets van mijn vriend (15 jaar oude gazelle impala 3 versnellingen).

    beide fietsen wegen ong. even zwaar, zijn even groot.

    Als ik op zijn fiets rijdt, gaat gazelle ook harder, ook al ben ik 30 kilo lichter.

    de sparta is niet vooruit te branden.

    NB; het ventiel van zowel voorwiel als achterwiel rolt niet automatisch naar beneden al ik wiel automatisch tot stilstand laat komen.

    En, het voorwiel heeft vele malen meer wrijving dan achterwiel als ik ze vrij ronddraai. dat stopt vrijwel onmiddelijk. (voorwiel heeft verlichtingsnaaf-shimano DH2R40)

    met welke opdrachten moet ik naar de fietsenmaker gaan? de dealer is zeer onwillig. Als ik directe opdrachten kan geven, wil hij misschien in ieder geval iets doen.

  • Robert

    Hallo julia

    Ik wou even reageren op jouw bericht Ik heb namelijk sinds 2 maanden een nieuwe

    Gazelle Orange Xtra gekocht en ik heb ongeveer hetzelfde probleem. Ik heb deze fiets gekocht omdat ik op Texel eenzelfde (ouder) type had gehuurd en deze fietste

    best wel lekker. De gazelle die ik gekocht heb fietst lang niet zo lekker licht maar heeft precies dezelfde nexus versnellings naven voor en achter als jouw fiets. Ik heb de type nummers nagekeken. Bij mij ligt het probleem vooral in de derde versnelling waarbij ik zwaar moet trappen en bijna niet vooruit kom Als ik dan doorschakel naar de vier gaat het weer iets beter maar hoger dan 4 kom ik ook niet. Bij mij zei de rijwiel handelaar dat ik eerst 4 maanden de fiets moest inrijden voordat die ingelopen was en alles bijgesteld kan worden. Ik weet niet of dit zo is maar ik wacht nog even voordat ik weer naar de handelaar stap. Het gaat in ieder geval wel ten koste van mijn fiets plezier en daarvoor had ik nou juist die nieuwe fiets gekocht. Misschien zit het probleem toch in de Nexus naaf. Ben in ieder geval benieuwd of dit nog opgelost kan worden Als je iets meer weet hoor ik het graag

  • pieter

    Tussen Nexus versnellingsnaven zitten weleens misbaksels, die zwaar lopen, en hoe dat komt is weleens onduidelijk. Het zal vermoedelijk inwendig zijn, ze lopen op zg glijlagers en die kunnen dat hebben als ze fabrieksmatig onvoldoende gesmeerd zijn. De merknaam Shimano is geen garantie op topkwaliteit. Er zit ook shimano op de meest afgrijselijk barrels die je bij een bankstel kado krijgt. Ze even 2 jaar garantie op hun spullen.

    Wat bedoel je met “vrije versnelling”? Als je fietsenmaker bedoelt “directe aandrijving”, zonder versnelling of vertraging, ga dan naar een ander, deze fietsenmaker heeft van Nexus 7 naven geen verstand, de 7 naaf heeft helemaal geen directe aandrijving. In elke versnelling is wel sprake van een vertraging of versnelling. Uiteraard varieert die wel, afhankelijk van de stand van je draaihendel.

  • julia

    ja, daar was ik ook al achter gekomen via internet, dat nexus 7 geen directe aandrijving heeft. Maar feitelijk zou je 4 toch de meest neutrale versnelling moeten zijn (ofwel degene die je het vaakst gebruikt). Om dat te bereiken is het misschien toch slim mijn achterblad te vervangen voor een 19-tands. Of niet?

    Pieter, heb jij ook 17-tands achter? en had jouw huurfiets 17-tands achter? Die informatie kan Gazelle jou geven.

    Overigens heb ik mijn sparta al 7 maanden, dus dat verhaal over versnellingen lekker doorsmeren is onzin. ik fiets 3 keer in de week anderhalf uur.

    het feit dat mijn voorwiel zoveel weerstand lijkt te hebben, is misschien wel de enige oorzaak van het zware fietsen. Is het normaal dat zo'n naaf met ingebouwd licht (weet ik veel hoe dat heet) zoveel weerstand heeft?

    En, hoe kan ik aanspraak maken op de garantie van shimano, als ik eerst via mijn onwillige dealer feitelijk aanspraak moet maken op de garantie van sparta. ik heb sparta gebeld, en die willen absoluut niet direct contact met de klant.

    in een andere berichtenstring op dit forum (verschil naafversnelling van sdram/nexus- januari 2007) heeft een zekere Snorkel tekst over spakenspanning. Volgens hem verlies je enorm veel energieoverdracht als die niet in orde is. Kan je meten of je spakenspanning optimaal is? is dat makkelijk, en kan ik dat zelf?

    verder zegt Snorkel, dat naafversnellingen in de fabriek vaak te strak zijn afgesteld. En dat je dat kan meten door je wiel vrij rond te laten draaien. Als je wiel niet met zijn ventiel naar beneden tot stilstand komt, dan staat hij te strak, en moet je hem losser maken. Kan dat met de nexus-naven die ik heb? Zijn die afstelbaar?

    al met al zit ik met een dilemma, dat mijn dealer weigert uit te zoeken, wat er mis is met mijn fiets. Hij fiets prima, zegt-ie. Mijn strategie is dus nu, om uit te zoeken waar het probleem ligt, zonder al te veel kosten te maken, en om dan met mijn ingewonnen informatie naar de dealer toe te stappen. Eigenlijk zit ik klem.

  • pieter

    vervangen door een 19 tands doet de fiets lichter rijden, maar ook moet je sneller trappen.

    Ik heb zelf geen Nexus 7 naaf in mijn fiets, maar een Sachs (sram) 7 naaf met terugtraprem, ik krijg wel met enige regelmaat fietsen met nexus 7 te repareren. Aan de naven zelf valt weinig te repereren; onderdelen zijn niet los verkrijgbaar. De lagers iets losser zetten zou kunnen helpen; daarvoor moet het wiel uit de fiets en de rollerbrake verwijderd. (let op: staat die niet te strak afgesteld?)

    Een naafdynamo heeft wel weerstand, maar dat is niet zo veel.

    Aanspraak maken op garantie bij Shimano gaat net als bij Sparta: via degene waar je de fiets hebt gekocht; daarmee heb je een overeenkomst. Bij hem rust de productaansprakelijkheid (wettelijk geregeld).

    Slappe spaken kunnen veel energie absorberen; er is nog veel meer mogelijk door slappe spaken, en dat is alweer de verantwoordelijkheid van je leverancier. Bij een nieuwe fiets of een nieuw gespaakt wiel kunnen spaken los gaan zitten en dan kan een fiets gaan rijden als een dweil. Dat kan zich bij dubbelwandige velgen wat meer voordoen omdat de band niet tegen de nippel drukt. Als de band dat wel doet is er weer een verhoogd risico op lekke banden. Dan steken de spaken door het velglint heen.

  • pieter

    o.ja: kwaliiteit van shimano onderdelen: zie thread over Limit opoefietsen: daar zit een shimano terugtraprem in.

  • Biker Paul

    M`n vrouw had een Gazelle Impala met 7 versn. Shimano Nexus en dat ding trapte ook zo 8erlijk zwaar, nu heeft ze een Union met 7 versn. Nexus en die vindt ze veel lekkerder fietsen ondanks het feit dat deze 2 inch. kleinere wielen heeft !

    Weet niet waar het aan ligt……

  • SNORKEL

    Zonder al te technisch te worden,de volgende punten kunnen wonderen doen:

    Banden goed op spanning.

    Wielen goed strak.

    Naaf goed licht afgesteld.

    Moderne fietsen zijn vaak voorzien van verende voorvorken,verende zadelpennen,naafdynamo,s en daarbij nog de nexus versnellingsnaaf die ook vaak te veel weerstand heeft.

    Componenten als de zadelpen en voorvork,en ook het frame nemen trapenergie op,en zaken als de Nexus naaf en de naafdynamo geven weerstand,waardoor een moderne fiets vaak als zwaar fietsend wordt ervaren.

    Een mooi voorbeeld van een moderne fiets zonder poespas vind ik persoonlijk de RIH Alpha: een nexus 8-naaf met rollerbrake,V-brakes voor,batterij verlichting,en verder geen poeha met naafdynamo,s vering in voorvork,en/of zadelpen,maar alles gewoon strak,en een prachtige vaste alu voorvork.Met de naaf goed licht afgesteld zal deze fiets een verademing zijn voor iemand die nu op zo,n fiets rijdt,die eruit ziet alsof hij een aanrijding heeft gehad met de accessoireswand van de Halfords.

  • julia

    dank snorkel en pieter voor jullie reacties.

    ik heb geen verende zadels of voorvorken.

    ik heb naafdynamo in voorwiel.

    en rollerbrakes voor en achter.

    overigens rommelt er wat in de naaf van het voorwiel (dat wiel met vreselijk veel weerstand). Alsof er troep inzit. mini-mini-kleine kogeltjes of vrij grof ijzervijlsel. Knisper, ratel, knisper. je hoort het naar beneden rollen, als je het wiel draait. zelfs al bij een kwart slag of minder.

    het maakt niet uit of ik het licht aan of uitzet.

    en het zit zeker ook niet in de band of tussen band en velg. die heb ik verwijderd. en toen knisper-ratelde het nog.

    Je zou bijna denken dat er heel veel kogeltjes missen. wat kan dat zijn? Of doet een naaf met naafdynamo altijd knisper, knisper, ratel?

    nou, ik ga maar eens naar een andere fietsenmaker. kijken wat die zegt. maar ik stel ook jullie reactie heel erg op prijs over dit geknisper.

  • ab

    Als het goed is heb je rvs velgen. Dat geluid is van kleine deeltjes ijzer wat bij het maken van de velg vrij komt. Zit in bijna elk rvs velg.