nexus 7 naafversnelling trapt zwaar

• julia

ben bij vier fietsenmakers geweest, iedereen zegt wat anders.

ik heb drie nieuwe teksten gehoord,

1. het voorwiel zal, doordat er een naafdynamo inzit, niet de neiging hebben om met het ventiel naar beneden tot stilstand te komen, nadat je hem een slinger hebt gegeven. de magneetjes in de naaf verhinderen dat.

2.het is bijna altijd de te strakke afstelling van de rollerbrakes die het wiel niet lekker doen draaien. Naarmate je langer fietst, zal de weerstand die de remmen geven oplopen, omdat ze warm lopen (of zoiets). Te los gaf geloof ik ook weer weerstand, maar dat verhaal snapte ik niet.

3. De kwaliteit van nieuwe A-merk fietsen is gewoon prut. Ouwe A-merk stadsfietsen, lopen altijd lekkerder dan de huidige A-merk stadsfietsen.

waar of niet waar? vooral de eerste twee teksten.

• tom bakker

hallo julia,

het kan ook zijn als je holle velgen hebt er

misschien een achter gebleven spaaknippeltje

in zit. dat kan ook bijgeluidjes geven……….

su6 groeten tom bakker……….

• pieter

Rollerbrakes noem ik ook wel rammelbrakes, omdat ze (zowel de Nexus als de Nexave modellen) na verloop van tijd gaan rammelen omdat een kunststof ring verslijt. Vervanging betekent de boel openmaken. Het heeft geen effect op het remvermogen, maar het is geen gehoor. Verder lopen rammelbrakes vaak aan, worden te strak afgesteld of “zitten” gewoon niet goed. Geen steek beter dan al die andere soorten remmen.

Helaas is er nog geen fabrikant geweest die een echt goede (altijd goed te bedienen, niet kwetsbaar, niet oververhittend bij afdalingen, slijtvast, werkt in alle omstandigheden en onderhoudsvriendelijk) en ook nog betaalbare fietsrem heeft ontwikkeld. Het is Shimano ook niet gelukt.

• julia

Ok, na alle tips en uitleg van jullie, heb ik een plan de campagne.

Ik ga dus naar de fietsenmaker en ik geef hem twee duidelijke opdrachten.

1. stel de remmen van beide wielen wat losser af.

2. stel de naaf van beide wielen wat losser af.

Overigens weet ik nog steeds niet of het werkelijk zo is, dat een voorwiel met een naafdynamo na een draai in het luchtledige, niet de neiging heeft om met zijn ventiel naar beneden tot stilstand te komen.

Dit zou wel zo moeten zijn volgens snorkel (ventiel naar beneden) (thread nexus/sdram naaf). Maar een fietsenmaker heeft dus gezegd dat dat niet geldt met een naafdynamo.

• pieter

Een wiel met naafdynamo zal niet met het verntiel omlaag tot stilstand komen, door de (overigens geringe) weerstand van de dynamo. Het maakt iets, maar niet veel uit of de lamp aan staat of uit. Een dynamo geeft altijd enige weerstand en een ventiel is zo licht dat daar onvoldoende onbalans door ontstaat. Ook een versnellingsnaaf, welk type dan ook, geeft zo veel weerstand dat het ventiel niet omlaag komt; vooruit draaiend is het de naaf zelf, en achteruit draaiend gaat de hele aandrijving, w.o. de ketting ook nog mee, en daar kan een ventiel echt niet tegenop. (ook niet bij de lichtstlopende derailleurtypes, en zelfs niet zonder versnellingen. Kortom: Achterwielen zoeken zelden hun ventiel op.