gazelle voorvork roest

• landrover500

Ik heb sinds kort een nieuwe Gazelle Chamonix. Ik heb voor deze dure fiets gekozen omdat ik er elke dag en door weer en wind hiermee naar mijn werk moet. Het rijdt erg fijn, maar na een paar maanden begint de chromen telescopiche buis van mijn verende voorvork al te roesten. Ik vind dit heel storend voor zo'n dure fiets, dan verwacht je eigenlijk geen roestvorming binnen een paar maanden na aanschaf.

Moet ik hierover gaan klagen, of is het normaal dat dit deel van een verende voorvork roest onder winterse omstandigheden? Of is er iets mis met de afdichting van de veerpoot, waardoor er zand tussen kan komen? Of is de kwaliteit van het metaal onvoldoende?

• Biker Paul.

Die geveerde vorken op een hybride of een toerfiets zijn meestal niet de beste !

Gewoon lekker een starre vork erop laten zetten, scheelt je een berg gewicht ook en voor je comfort denk ik dat het te verwaarlozen is ……

Rijd zelf ATB met een RockShox vork, 2jaar oud en van roestvorming op de vork echt geen sprake !

• Harrie

en inderdaad, het weer van de afgelopen weken doet zeker geen goed voor een fiets, met name het strooien van pekel ( of zijn het tegenwoordig meer chemicalien) is funest voor blanke stalen delen, ook de betere kwaliteiten!

En af en toe een fiets goed reinigen betekent alles voor het behoud van de fiets,..

• landrover500

Harrie,

Inderdaat, onderhoud is nodig en wordt ook regelmatig uitgevoerd. Maar het gaat hier niet om blank staal, maar een zwaar verchroomde veerpoot van een erg dure en bijna nieuwe fiets. Ik ben erg teleurgesteld dat deze vrijwel onmiddelijk begint te roesten. Een goede fiets moet toch even tegen wat winterse omstandigheden kunnen.

Het lijkt er op dat de afdichting onvoldoende is en er strooizand tussen komt. Als je na een paar jaar wat roest ziet kan ik ermee leven, maar als ik dit van te voren had geweten had ik liever een fiets met niet verende voorvork gehad!

Harrie vind je het echt normaal dat een verende vork direct roest?

• Martin

Als je fiets bij de vakhandel hebt gekocht, kun je toch gewoon naar de winkel teruggaaan?

• LR500

Ja, maar die smeren er alleen maar motip kettingspray op.

Moet nog zien of dat echt helpt.

• Hielke

Ook ik ben behoorlijk teleurgesteld over de product kwaliteit (in mijn geval paar maanden oude Toer Populair van Gazelle)

Ik snap best dat wegen zout niet goed is voor een fiets, maar mijn 10+ jaar oude Nissan heeft dus geen roest… how can?

Zie ook foto serie op m'n Facebook:

http://www.facebook.com/album.php?aid=49073&id=1358782405&l=4d78b7eef7

• jaap

Ook mijn Gazelle tour impala roest heel erg. Hij is ongeveer een half jaar oud. Vandaag ga ik terug naar de fietsenmaker.

Jaap