Shimano Nexus 7 loopt zwaar

  • joost

    Hallo allemaal,

    Ik heb net een Gazelle Orange xtra gekocht. Goede fiets, maar hij trap erg zwaar. Ik las dezelfde vraag van Julia op deze site en de reacties daarop, maar ik zag geen echte oplossingen.

    Weet iemand of dit echt wel te verhelpen is met afstellen of dat dit voor een groot deel zo blijkft? Dan kan ik mijn fiets beter omruilen voor een ander model, lijkt mij.

    Alvast bedankt.

    Groeten, Joost

  • pieter

    Het kan zijn dat de lagers iets te strak zijn afgesteld; dat komt op nieuwe fietsen wel meer voor. vervelend bij zo een Nexus naaf is, dat het wiel uit de fiets moet, en de rollerbrake eraf, om het lager af te stellen.

  • pieter

    Een ander aspect bij Shimano, is dat er kennelijk een beleid is om zuinig te zijn met smeermiddelen, ze besparen er zeker drie cent per naaf mee, en dat heel wat van hun producten slecht gesmeerd uit de fabriek komen. Dat heeft ook een negatieve invloed op de levensduur. (Shimano geeft 2 jaar garantie op naven). Helaas moet ook voor een smeerbeurt het wiel uit de fiets, en het binnenwerk eruit. Je fietsenmaker zit er vast niet op te wachten om dat onder garantie te doen.

  • Biker Paul.

    Over de smering van de Shimano kettingen niets dan goeds !

    Die zijn beter gesmeerd dan bijv. een Sram …….

  • Joost

    Hallo allemaal,

    Bedankt voor jullie reacties. Het probleem is grotendeels opgelost. Het bleken toch de remmen te zijn die net een klein beetje te strak stonden afgesteld. Ik moet eerlijk zeggen dat de Sparta Marathon van mijn vriendin toch mog steeds soepeler fietst, maar het verschil is een stuk minder nu. De Sparta heeft ook een nexus 8 naaf en de gazelle een nexus 7, wat dus appels en peren vergelijken is. Ik heb de fietsenmaker nog eens gebeld en hij gaf aan dat gazelles over het algemeen zwaarder fietsen dan de meeste andere merken. Ik vroeg me af waaraan dat zou kunnen liggen, aangezien gazelle toch erg goede en mooie fietsen maakt. Misschien als ik de naaf iets losser laat afstellen, dat het verschil nog minder wordt met de Sparta. De banden zijn overigens goed hard.

    Maar goed, het gaat de goede kant op. Nogmaals bedankt allemaal.

    groeten, joost

  • Robert

    Ook ik heb een Gazelle (Davos) met een zwaarlopende nexus-7 naaf. In vergelijk met mijn oudere fiets (Giant) met dezelfde naaf loopt die nieuwe heel veel zwaarder. Het wiel gedemonteerd en dan aan de as draaien kost duidelijk kracht.

    Onder garantie is de naaf opnieuw gesmeerd geworden. Heb er toen nog een maand op gefietst maar vond 'm nog veel te zwaar, en heb toen besloten om het wiel van de oude fiets te monteren.

    Nu, twee jaar later is die (oudere) naaf piepend en krakend ongenietbaar. Ik heb nu die naaf open liggen (dank zij link van ene Frederik hier). Het blijkt dat de assen van de planeet wielen versleten zijn. Van twee tandwieletjes is de as volkomen droog! geen smeering!

    Het klopt dus inderdaat dat Shimano bezuinigd op de smeering.

    Ik ben nog op zoek naar vervang asjes van de planeten wieltjes.

    Wie weet waar die te kijgen zijn?

  • andré

    bij wie klinkt dit ook bekent in de oren als ik met mijn gazelle chamonix naar het werk fiets en ik heb de eerst 6 km er op zitten met - 5.dan kan ik niet meer schakelen.het ligt dus aan de shimano nexus systeem.en dat had mijn vorige fiets ook.dus mijn volgende fiets wordt er één met een deralyeur systeem.

  • pieter

    Vastvriezen zit meestal in de kabel. Daar kan vocht in zitten en dat bevriest. Laat ik raden: je fiets staat ergens vorstvrij geparkeerd en bevriest dus onderweg. Daar helpt een derailleurversnelling niets aan, die heeft het zelfde. De kabel goed smeren (liefst na verwijdering van de binnenkabel) kan helpen.

  • andré

    dat heb ik van de herfst al gedaan met ollie.dat werdt me ook aangeraden want siliconen spray bevriest.nou ollie bevriest net zo.dus mij lijkt het meer op dat er ergens vocht binnen dringt in het nexus systeem.en daar door bevriest als het -5 is.en mijn fiets staat normaal gesproken in een hout schuurtje wat niet is geissoleerd.maar bij extreme vorst zet ik hem dus binnen in de wonkamere.en fiets dus in een lage versnelling weg dat ik niet in de problemen kom bij een brug en heuvels.en op het werk staat hij dus ook binnen in een verwarmde ruimte.maar dat is puur voor diefstal.

  • TUG667

    Voor mensen die dit probleem hebben hier een logisch verklaring van dit probleem (na bijna 4,5 jaar LOL).

    Als je een fiets gebruikt en hem op het werk niet binnen kan zetten of de rit is erg lang, laat hem thuis dan ook op een koude plek.

    Doe je dit niet, dan krijg je condens op alle onderdelen waar lucht bij kan. Dit water verdampt langzaam hoopt op en kan onderweg bevriezen.

    Ik denk na om 2 fietsen om te bouwen en vandaar kom ik hier.