fiets voor kleine mensen

• marijke

Hallo ik ben een vrouw van 41 ben 1,49 lang met vrij korte armen.

Weet iemand waar ik voor mijzelf een goed passende fiets kan vinden.

Ik heb altijd op te grote fietsen gefietst, maar door spierreuma is dit niet meer mogelijk omdat ik altijd gebukt zit op deze fietsen.

Maar ik zou zo graag weer eens met mijn dochter van 10 kunnen fietsen samen.

Dus ben ik eigenlijk met spoed op zoek naar een fiets waar ik wel op zou kunnen fietsen.

groetjes Marijke

• pieter

Ervaringen in de fietsenverhuur: wij werden een keer attent gemaakt op een deelneemster in een groep die slechts 1m46 lang was. Daarvoor hebben we gezocht naar een oplossing: we hadden voor de zekerheid een vouwfiets meegenomen, maar dachten er met een (batavus) fiets met 50 cm frame ook te komen. Dat klopte; de vrouw was zeer ingenomen met het feit dat ze op net zo een fiets reed als alle andere deelnemers, hoewel die fiets een laag frame had: gewone fiets, alles in gewone maten, dus ook gewone volwassen 28 inch wielen, alleen het frame was extra laag, maar dat viel niet meteen op. Ik stel voor dat je zoekt naar een gewone volwassenenfiets met een frame van 50 cm of misschien nog lager, sommige fabrikanten hebben ze van 46 cm. Laag frame is meestal ook iets korter. Tweedehands zijn ze vaak bij fietsenverhuurders te koop. Die hebben altijd veel fietsen met laag frame.

• marijke

bedankt voor je advies.

wat ik begreep was dat door die kleinere frame word de afstand tussen het zadel en het stuur korter.

dus hoef ik niet meer gebukt te zitten.

klopt dit.

groetjes marijke

• pieter

Een lager frame is meestal ook iets korter dan een hoog, waardoor het stuur wat dichter bij het zadel zit. Bovendien kan aan zadel en stuur meer worden versteld dan alleen de hoogte; het zadel kan wat naar voren en het stuur kan (niet bij alle modellen, het ligt vooral aan de stuurpen) wat naar het zadel toe, zodat je uiteindelijk een lekkere zit hebt zonder dat je voor je gevoel op een kinderfiets rijdt.

• marijke

alvast hartelijk bedankt voor je hulp

ik weet in ieder geval nu wat ik moet vragen.

groetjes marijke