axa slot verwijderen

• M. Verlaan

Mijn axa slot type 585 (standaard geleverd op een gazelle primeur) is kapot. Het blijft vaak hangen of valt vanzelf naar beneden in het slot. Nogal gevaarlijk dus. Verwijderen lijkt echter niet zo eenvoudig. Het wiel en spatbord heb ik verwijderd, maar ik kan geen bevestigingsmoeren van het slot vinden. Het lijkt vastgeklonken. Is er een andere optie dan geweld en slopen?

• pieter

Als het een Axa SL9 slot is, zit het meestal vast met TORX schroeven, en daarvoor moet je een speciaal sleuteltje hebben. Eers zit er een verticale schroef waar het slot mee vastzit, als die los is til je het slot van de montageplaat af, en de montageplaat zit weer vast aan de staande achtervork

• Jwm

Ik heb de achterband laten leeglopen. Dan band eraf ( binnen en buiten) en ventiel er uit halen. Dan heb je genoeg ruimte om de torque schroef los te draaien van onder het spatbord. Eventueel door het ventielgat als je torquesleutel lang genoeg is. Daarna slot omhoog schuiven en de plaat loshalen door de drie torque schroeven los te draaien. Zeer goed gelukt.