Of het kan hangt al af van het volgende: Veel fietsen met derailleursystemen hebben een frame met verticale patten (waar het achterwiel in vast zit), en zo een frame is ongeschikt voor versnellingsnaven (uitgezonderd de Rohloff, maar die kost ca 900 euro (jawel: negenhonderd euro). Dat moet je fiets maar waard zijn. Overigens een schitterende naaf, hoor.
Verder: heeft je fiets ook een voorderailleur: die zal er ook af moeten, vanwege de kettingspanning.
Als je fiets gewone horizontale patten heeft: de kosten van een achterwiel hangen af van het gewenste aantal versnellingen, en het exacte type naaf dat er in zit. Begin maar te tellen bij 120 euro voor een simpele 3 versnellingsnaaf, en dat ex bedieningsorganen (gauw 30 euro) en montage. 200 euro ben je bij de fietsenmaker zo kwijt aan het simpelste. Als je 7 versnellingen (gangbaar: Nexus) wilt hebben: tel daar dan nog maar eens 100 euro of meer bij.
het voordeel van de dichte kettingkast heb je niet; weinig fietsenmakers zijn bereid zelfs maar te proberen een dichte kast op een bestaande ex derailleurfiets te zetten. Ze passen vrijwel nooit, nog afgezien van de juiste kleur. Er is een slechte relatie tussen fietsenmakers en kettingkasten. Die hebben altijd ruzie. Kettingonderhoud zul je dus houden.
Nadeel van de zwaardere loop heb je wel. Blijft alleen het voordeel van iets minder onderhoud aan het systeem. Ik denk dat je beter kunt wachten tot je een andere fiets gaat kopen. Zo een omgebouwde fiets raak je aan de straatstenen niet meer kwijt.
Ik zou het kortom niet doen.