achterwiel met cassete vervangen door naaf versnelling

  • marc

    Hoi,

    Mijn tandwielen en derailleur van mijn Giant fiets zijn totaal versleten en moeten vervangen worden. Ik vraag me echter af, ik gebruik de fiets voor woonwerk verkeer en niet voor grote fietstochten, of ik niet beter het achterwiel kan vervangen door een met naaf versnellingen.

    Weet iemand of dat mogelijk is ?

    Ik fiets ongeveer 30KM per dag en heb enkele maanden geleden de tandwielen en ketting vervangen maar omdat ik meestal maar 1 versnelling gebruik is deze na 4 maanden al weer versleten ;(

    groeten,

    Marc

  • pieter

    Een versnellingsnaaf heeft voordelen maar ook nadelen. Voordelen zitten in minder onderhoud, zekerdere schakeling en de mogelijkheid van een dichte kettingkast (bij deze bestaande fiets niet aan de orde)

    Nadelen zijn: loopt minder licht dan een (goed onderhouden) derailleursysteem, en zo een naaf is behoorlijk kostbaar, en moet ook nog worden ingebouwd. Alleen het inbouwen gaat al gauw 80 euro kosten, ex naaf.

  • marc

    En wat zou een compleet nieuw achterwiel met een naaf er al in kosten ?

    Weet iemand een adres of link waar je deze kunt kopen ?

  • pieter

    Of het kan hangt al af van het volgende: Veel fietsen met derailleursystemen hebben een frame met verticale patten (waar het achterwiel in vast zit), en zo een frame is ongeschikt voor versnellingsnaven (uitgezonderd de Rohloff, maar die kost ca 900 euro (jawel: negenhonderd euro). Dat moet je fiets maar waard zijn. Overigens een schitterende naaf, hoor.

    Verder: heeft je fiets ook een voorderailleur: die zal er ook af moeten, vanwege de kettingspanning.

    Als je fiets gewone horizontale patten heeft: de kosten van een achterwiel hangen af van het gewenste aantal versnellingen, en het exacte type naaf dat er in zit. Begin maar te tellen bij 120 euro voor een simpele 3 versnellingsnaaf, en dat ex bedieningsorganen (gauw 30 euro) en montage. 200 euro ben je bij de fietsenmaker zo kwijt aan het simpelste. Als je 7 versnellingen (gangbaar: Nexus) wilt hebben: tel daar dan nog maar eens 100 euro of meer bij.

    het voordeel van de dichte kettingkast heb je niet; weinig fietsenmakers zijn bereid zelfs maar te proberen een dichte kast op een bestaande ex derailleurfiets te zetten. Ze passen vrijwel nooit, nog afgezien van de juiste kleur. Er is een slechte relatie tussen fietsenmakers en kettingkasten. Die hebben altijd ruzie. Kettingonderhoud zul je dus houden.

    Nadeel van de zwaardere loop heb je wel. Blijft alleen het voordeel van iets minder onderhoud aan het systeem. Ik denk dat je beter kunt wachten tot je een andere fiets gaat kopen. Zo een omgebouwde fiets raak je aan de straatstenen niet meer kwijt.

    Ik zou het kortom niet doen.

  • Wim

    Kijk eens op Marktplaats.

    Staan beste gebruikte fietsen voor wellicht minder geld en arbeid.

  • marc

    Ik denk dat het inderdaad verstandiger is om te kijken naar een nieuwe/2e handse fiets. Het ‘upgraden’ naar een naaf versnelling gaat waarschijnlijk te veel kosten.

    Bedankt voor alle reacties.

  • jan

    www.rose.nl heeft hele mooie en betaalbare spullen. Een naaf achterwiel met Alfine 8 speed naaf is niet goedkoop: zeker 250 euro.

    Als je veel op 1 versnelling fietst kan je of een single speed monteren, of losse cassette kransjes kopen en je cassette zelf repareren. Rose heeft de losse kransjes maar bike4travel ook, meen ik.