De ketting van mijn gazelle chamonix uit 2008 moet nodig worden schoongemaakt, maar ik krijg de kettingkast niet open!
Wie is het gelukt de kettingkast zonder schade te openen, wie helpt mij: Ik wil graag precies weten hoe ik deze los krijg.
Kettingkasten zijn zo ongeveer de meest kwetsbare en onhandige onderdelen van je fiets. Fietsenmakers hebben er altijd ruzie mee. Kunststof exemplaren zijn er in tientallen soorten. Bij Gazelles zitten vaak aan de achterkant een stel inbusboutjes; die moeten er af. en daarna moeten er klikverbindingen worden losgemaakt. Heel kwetsbaar zijn deksels over de achteras, en die passen meestal maar op één manier. Heel voorzichtig doen: losse delen zijn niet te koop, complete kettingkasten wel; in kleur te bestellen bij Gazelle.
Hallo allemaal,
Ik heb geen geduld, dus ben ik zelf nog wat gaan proberen en wat is het resultaat: alleen een klein minihoekje afgebroken en de hele kettingkast eraf kunnen krijgen!
In principe is de kettingkast van de Chamonix zo gemaakt (en van zulk materiaal gemaakt) dat het kapot moet, wil het eraf komen.
Zie hieronder de stappen die ik heb genomen, of beter: had moeten nemen.
1. Aan de achterzijde van de kettingkast bevind zich een druppelvormig kapje (op z'n kant).
Dit kapje zit met twee weerhaakjes vast aan de boven en onderkant en houdt ze tegelijkertijd tegen elkaar gedrukt. Het deel waar ik het nu over heb bevind zich ongeveer in de punt van de druppel, niet in de ronding. De druppel moet naar achteren getrokken worden om los te komen, maar zoals gezegd zit deze met weerhaakjes ‘vast’. Om het weerhaak-effect zo min mogelijk te laten optreden, moet je boven en onderkant naar elkaar toe drukken en tegelijkertijd de druppel naar achteren trekken. Bij mij is hier dus een stukje van de (binnenkant van) de druppel afgekomen.
Maar er is meer…
2. De druppel zit ook aan de ronde zijde vast aan de boven en onderkant, maar nu bedoel ik aan de binnenkant. Je ziet hier de twee ‘haakjes’ van de boven en onderkant door de druppel heen steken. Ik vermoed dat je hier weinig last van hebt (behalve dat het geheel nog stroever gaat) en dat je de druppel er wel overheen kan trekken.
3. Maak de schroeven aan de binnenzijde van de kettingkast los.
4. De boven en onderkant zitten, behalve met een schroef, ook met een ‘weerhaakje’ vast en die moet je dus met een schroevendraaier VOORZICHTIG een beetje optillen/naar beneden drukken om over het weerhaakje heen te tillen en naar boven/onder te duwen. Probeer tegelijkertijd of ervoor/erna het weerhaakje aan de achterkant ook los te maken (gaat gemakkelijk met de hand).
5. Let op dat het driehoekige deel dat LOS zich tussen de boven en onderzijde bevind niet op de grond klettert, want je zal het maar breken….
Allemaal veel succes met deze tips!
Willem
De kettingkast van mijn gazelle chamonix is gewoon slecht.Ik heb deze fiets nog geen jaar en heb al 2 keer mijn ketting moeten schoonmaken en smeren.De kast sluit gewoon niet goed af ,
er komt stof en vocht bij de ketting en deze gaat dan kraken. Ook is er al op onverklaarbare reden een hoekje afgebroken van het deksel bij de achteras.Ik heb al enkele fietsen gezien die dit verloren hadden. Ik fiets er ook s'winters mee en de standaard is al flink aan het verweren van het zout van de afgelopen tijd. Verder wel een leuke fiets , alleen jammer dat Gazelle geen goede kettingkasten erop zet.
Henny
fred Schreef:
——————————————————-
> De ketting van mijn gazelle chamonix uit 2008 moet
> nodig worden schoongemaakt, maar ik krijg de
> kettingkast niet open!
> Wie is het gelukt de kettingkast zonder schade te
> openen, wie helpt mij: Ik wil graag precies weten
> hoe ik deze los krijg.
Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn Gazelle Chamonix. Wat een gedoe zeg. Uiteindelijk heb ik het maar opgegeven en de ketting plus kast schoongemaakt zonder het geheel uit elkaar te halen:
* Fiets op zijn kop.
* De donkerblauw kleurige onderdelen kan je er vanaf klikken.
* De kast beetje openvouwen ( heel voorzichtig stuk naar je toe trekken, niet te ver, want dan breekt volgens mij de boel af ), je kan er dan wel een beetje bij met wat gepruts en gedoe, je kan dan ook de ketting insprayen en met een doek het vuil uit de kast halen en de ketting afnemen
* Daarna ketting nog even na insprayen en de kast weer sluiten
* Even goed de ketting door laten lopen ( met de trappers )
* Klaar en snel wel iets leuks gaan doen…
fred Schreef:
——————————————————-
> De ketting van mijn gazelle chamonix uit 2008 moet
> nodig worden schoongemaakt, maar ik krijg de
> kettingkast niet open!
> Wie is het gelukt de kettingkast zonder schade te
> openen, wie helpt mij: Ik wil graag precies weten
> hoe ik deze los krijg.
met een kleine schroevedraaier kan je tussen het kapje en het asgedeelte in steken er zitten nl 2 pinnetjes in geklikt als je voorzichtig wat ruimte maakt kan je het kapje naar achteren schuiven opzetten is makkelijk die schuif je in omgekeerde volgorde erop en klikt hem vast
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?