ketting roest

• mieke

Mijn man en ik kochten 2 jaar geleden eenzelfde TREK fiets. Beide fietsen maken ongeveer evenveel kilometers, krijgen hetzelfde onderhoud en staan in dezelfde schuur. Vanaf het begin roest de ketting van de damesfiets en loopt steeds snel droog na invetten en nu gaat ook het voorblad van de derailleur roesten. De ketting van het herenmodel blijft altijd even vet en zwart en daar is niets mee aan de hand. De fietsenzaak zegt dat dit kan gebeuren, zelfs al na een dag. Wij vinden het een belachelijk verschil en het enige advies is doe maar weer een onderhoudsbeurtje. Lekker makkelijk….

Wie weet raad?

• Ramon

hallo,

sommige delen van een fiets moeten nu eenmaal van staal gemaakt zijn(wat kan roesten) omdat dit sterker is ten opzichte van andere materialen

evt roest op bladen en anders zou verwijdert kunnen worden met fijn staalwol

en daarna weer met vaseline insmeren

als een ketting erg veroest is zou hij vervangen moeten worden

de zelfde kilometers hoeven nog niet alles te zeggen

ik zeg niet dat maar misschien heeft uw fiets in die kilometers wel zwaarder

weer mee gemaakt en is er water een tijdje op de ketting blijven zitten

hopelijk heeft u hier wat aan

mvg,

Ramon

• Martijn

Nieuwe ketting kost nog geen 2 tientjes :)

• Ramon

probleem is echter wel dat bij een verslete ketting de achter cassete ook mee moet worde vervangen en evt crankbladen omdat deze op elkaar in slijten

want gebeurd dit niet is er kans op:

slecht schakelen

kraken

over tanden heen trappen(doortrappen)

• Armand

Als een ketting tijdig wordt vervangen dan is de cassette nog perfect.

Een cassette kost een veelvoudvan een ketting dus lang doorrijden met een ketting is niet slim.

Ik gebruik vier kettingen die ik regelmatig omwissel. Mijn cassette gaat al ongeveer 100 000 kilometer mee en is nog prima.

Een ketting is versleten als hij 0,5% langer is geworden dan een nieuwe, dat is ongeveer een halve schakel, dus regelmatig contoleren.