Nieuw achterwiel in stadsfiets

• Henk

Hallo allemaal,

Ik heb een stadsfiets met heel veel speling in het achterwiel. Ik heb het al eens door de fietsenmaker laten repareren maar de naaf zelf is niet goed meer van binnen. Het is een achterwiel met trommelrem en 3versnellingen in de naaf. Buitenband die er op zit is 28x1 5/8. Nou wil ik een nieuw achterwiel kopen voor deze fiets en zelf monteren. Zijn dit soort achterwielen met trommelrem en 3versnellingen in de naaf universeel? De fiets zelf is 5 jaar oud namelijk.

Alvast bedankt voor de reacties.

• pieter

Als er veel speling in de SA versnellingsnaaf zit, moet die er gewoon uit kunnen; een compleet achterwiel is helemaal niet nodig. In het uiterste geval kan een nieuw binnenwerk voor de versnellingsnaaf nodig zijn, en dat is een stuk goedkoper dan een compleet achterwiel. Van SA zijn nogal wat verscillende types te koop geweest en die kunnen niet altijd door elkaar. Ook de bijbehorende tromnmelrem is niet altijd dezelfde.

Wat je moet weten is het exacte model van de naaf, plus de productiemaand, die staat op de naaf aangegeven.