Hallo allemaal,
Ik ben sinds driekwart jaar in het bezit van een Batavus Mambo Spirit herenfiets met Shimano 7 naaf en rollerbrakes.
Nu heb ik de laatste tijd last van een (vrij onregelmatig) tikkend geluid tijdens het trappen dat ergens onderaan bij de kettingkast of de achteras vandaan komt (moeilijk om precies te lokaliseren).
Het tikken is hoorbaar in alle versnellingen en dat alleen als ik daadwerkelijk trap: bij stilstaande trappers, of bij “uitfietsen” zonder druk op de trappers uit te oefenen is het geluid niet hoorbaar. Het is er ook niet altijd: soms stap ik op de fiets en is het opeens een korte tijd weg. Helaas is dat meer en meer een uitzondering.
Ik heb al geprobeerd de ketting meer aan te spannen en ook de crank as (zo heet het toch?) op speling gecontroleerd, maar dit heeft niet geholpen. Ja, even dacht ik dat het aanspannen van de ketting geholpen had, maar het getik was binnen een week weer terug.
Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn, en wat de oplossing is? Alvast bedankt!