Tikkend geluid Batavus herenfiets

  • Frank

    Hallo allemaal,

    Ik ben sinds driekwart jaar in het bezit van een Batavus Mambo Spirit herenfiets met Shimano 7 naaf en rollerbrakes.

    Nu heb ik de laatste tijd last van een (vrij onregelmatig) tikkend geluid tijdens het trappen dat ergens onderaan bij de kettingkast of de achteras vandaan komt (moeilijk om precies te lokaliseren).

    Het tikken is hoorbaar in alle versnellingen en dat alleen als ik daadwerkelijk trap: bij stilstaande trappers, of bij “uitfietsen” zonder druk op de trappers uit te oefenen is het geluid niet hoorbaar. Het is er ook niet altijd: soms stap ik op de fiets en is het opeens een korte tijd weg. Helaas is dat meer en meer een uitzondering.

    Ik heb al geprobeerd de ketting meer aan te spannen en ook de crank as (zo heet het toch?) op speling gecontroleerd, maar dit heeft niet geholpen. Ja, even dacht ik dat het aanspannen van de ketting geholpen had, maar het getik was binnen een week weer terug.

    Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn, en wat de oplossing is? Alvast bedankt!

  • Frank

    Oh, met “Shimano 7 naaf” bedoel ik natuurlijk de Shimano Nexus 7-versnellingsnaaf.

  • Biker Paul.

    Trapper ?

  • Frank

    Bedankt voor de tip Paul, ik zal er naar kijken! Het klinkt echter alsof het niet van de trapper vandaan komt maar meer van binnen, beetje lastig uit te leggen maar de tik klinkt als het ware door in het frame.

  • Biker Paul.

    Geen kopervet meer op je zadelpen ??

    Bij mij kraakte de boel als een wilde als ik trapte, ff het zadel ietje hoger gezet en het leed was meteen geleden !

  • johan

    frank,

    je trapas zit niet goed vast, de rechter cup zit los. dit komt vaker voor . even terug naar de dealer en het is binnen een dag opgelost, dit kun je zelf niet.

    gr johan

  • Frank

    Johan, bedankt! Ik ben er nog niet aan toe gekomen, maar ook dat ga ik na laten checken. Op naar de fietsenmaker dus.

  • Dave

    Hallo allemaal, ik weet dat dit een erg oude post is maar is uiteindelijk gebleken wat het tikkende geluid veroorzaakte?

    Wij hebben een Gazelle Paris van 2 jaar oud met ongeveer 2000 km op de teller die exact hetzelfde probleem vertoont.

    De fiets is inmiddels al bij de dealer binnen gebracht, onderhoud is gebeurd en ketting is inmiddels vervangen, jammer genoeg zonder resultaat.

    groeten,

    Dave