Ik denk dat die begrenzing maar goed is; als ik zie hoe velen (vooral ouderen) met zulke fietsen rijden, vraag ik me af of ze bij nog hogere snelheden de fiets wel onder controle hebben. Boven de 25 km/h zal zo een ding onder de brommers gaan vallen: verzekeringsplicht, en helmplicht, en daarvoor RDW gekeurd moeten worden. . Ook de constructie is niet geschikt voor hogere snelheden.
Verder zal de accu een heel beperkte actieradius hebben, of de fiets wordt door het aanbrengen van meer accus nog zwaarder, gaat dan over de 30 kg wegen (standaard 28 kg, ruim twee keer een racefiets!). Erg zwaar, vooral als de accu leeg is en de trapondersteuning het niet meer doet (gebeurt veel). Dan krijgt oma hem niet meer thuis.
Als jij 25 km/h met gemak haalt zonder trapondersteuning moet je zo een ding helemaal niet hebben, daar word je alleen maar lui van.
Ik zie trapondersteuning als de voorloper van de rollator, een nood-tussenoplossing voor mensen die de kracht niet (meer) hebben om de fiets gewoon vooruit te krijgen, maar de beweging wel aankunnen. Trapondersteuning wordt veel toegepast op fietsen voor gehandicapten, zoals bv driewielers. Veel van deze mensen hebben de kracht niet om zo een zware driewielfiets vooruit te krijgen, en kunnen dat met deze voorziening wel.