Begrenzer electrische fietsen

  • Lex

    Zoals bekend zijn electrische fietsen begrensd op 25 km/uur. Dat vind ik jammer want dat haal ik zonder motor ook wel. Weet iemand hoe je die begenzer er af haalt. De fietsenmakers weigeren iedere medewerking in ieder geval. En ik weet natuurlijk dat het niet mag althans dan is het geen fiets meer. Maar van de andere kant rij ik op mijn race fiets ook 40 km/uur.

  • pieter

    Ik denk dat die begrenzing maar goed is; als ik zie hoe velen (vooral ouderen) met zulke fietsen rijden, vraag ik me af of ze bij nog hogere snelheden de fiets wel onder controle hebben. Boven de 25 km/h zal zo een ding onder de brommers gaan vallen: verzekeringsplicht, en helmplicht, en daarvoor RDW gekeurd moeten worden. . Ook de constructie is niet geschikt voor hogere snelheden.

    Verder zal de accu een heel beperkte actieradius hebben, of de fiets wordt door het aanbrengen van meer accus nog zwaarder, gaat dan over de 30 kg wegen (standaard 28 kg, ruim twee keer een racefiets!). Erg zwaar, vooral als de accu leeg is en de trapondersteuning het niet meer doet (gebeurt veel). Dan krijgt oma hem niet meer thuis.

    Als jij 25 km/h met gemak haalt zonder trapondersteuning moet je zo een ding helemaal niet hebben, daar word je alleen maar lui van.

    Ik zie trapondersteuning als de voorloper van de rollator, een nood-tussenoplossing voor mensen die de kracht niet (meer) hebben om de fiets gewoon vooruit te krijgen, maar de beweging wel aankunnen. Trapondersteuning wordt veel toegepast op fietsen voor gehandicapten, zoals bv driewielers. Veel van deze mensen hebben de kracht niet om zo een zware driewielfiets vooruit te krijgen, en kunnen dat met deze voorziening wel.

  • Jeroen Sluis

    Ik heb een High-speed motor, die trekt door tot 35 km/u

    Het lekkerst fiets je met een vaart van 28 km/h, je beweegt veel en je kunt de snelheid door kracht te zetten opvoeren.

    Ik heb in de hoogste stand ooit een afstand van 48,5 km gehaald en dat voel je.

    De Accu is lithium-Ion.

    Conversiekit besteld bij E-bike in Pannerden.

    De fiets behoeft wel wat extra aandacht.

    Hij volgeveerd en er ontstaat wat sneller speling.

  • pieter

    Uit jouw betoog begrijp ik dat de fiets niet op die snelheden is gebouwd, (dat kun je zo ook wel zien) en bovendien zijn erg veel van de gebruikers (vrijwel zonder uitzondering grijsbehaard) dat ook niet. Gelukkig zit er een begrenzer op, anders worden ze een gevaar op de weg.

    Ik denk dat veel gebruikers nu met die trapondersteuning moeiteloos snelheden bereiken waar ze zich in het “pre-trapondersteuning” tijdperk aan stoorden als op zondagmiddag de racefietsers ze “met zulke asociale snelheden” inhaalden als ze zelf hun rondjes sukkelden. Toen moesten ze er nog moeite voor doen. Nu zitten ze aan de andere kant van het zelfde verhaal.

    Mensen met trapondersteuning op de fiets: ga tegelijk met de toervereniging de fiets op: vroeg in de zondagochtend, dan heb je minder last van de zondagmiddagfietsers en vooral ook: omgekeerd.

    Binnenkort komen er een heleboel van die e-fietsen op “marktplaats” te staan met uitgeputte accus, ern waarvan de gebruikers zijn vergeten te sparen voor de vervanging daarvan. Zulke accus zijn gruwelijk duur.

  • Hans

    Hoi Jeroen,

    Ik ben op zoek naar een soortgelijke kit. Zou je me wat meer info kunnen toemailen?

    Zelf kom ik niet verder dan motoren die tto 25km/u gaan. Aangezien ik de fiest voor

    woon-werk wil gaan gebruiken (35km enkele reis), is jouw uitvoering zeker een optie.

    Hoeveel watt is de motor bijvoorbeeld?

    Ik hoor het graag hier, of mail naar vxman'ad'hotmail.com

  • Marrianne

    Hallo Jeroen

    ik denk aan de aankoop van een high speed. Bij een normale inspanning haal ik dan die 35 kilometer snelheid?

    Wat is de normale actieradius als je zo rond de 30 km/uur rijdt?

    groet Marrianne

  • pieter

    De ondersteuning is begrensd tot 25 km/h, omdat de electrische fiets anders gaat vallen onder de motorvoertuigen, brommers in dit geval, met de daarbijbehorende verplichtingen: kentekenplicht, verzekeringsplicht en rijbewijsplicht. Voor sommige mensen is 25 km/h al te snel om zo een log gevaarte (30 kg) fatsoenlijk op de weg te houden. Opvallend is de zitpositie van veel van de berijders. Zo wordt elke fiets onbestuurbaar.

  • Hans

    Lijkt me top die begrenzing eraf. Nog sneller op mijn werk zonder natte rug. Wat Pieter zegt is erg 2005. Gemak dient de mens, waarom in de file staan als je met een beetje buitenlucht en zonder natte rug sneller op je werk kunt komen? Waarom de gehandicapten en ouderen in het hoekje duwen van de e-bike, laten we er allemaal van genieten.

  • pieter

    Die begrenzer is er voor de veiligheid; er zijn landen waar zo een begrenzer ontbreekt en daar gebeuren veel ongevallen, waar ook doden bij zijn te betreuren. Een fiets is niet gebouwd om zonder enige voorbereiding zo snel te rijden. Die voorberiding kan bestaan uit een rij opleiding, of uit training (racefietsen), en niet uit zo snel rijden zonder. Heel veel van die elektrische fietsen zijn in het bezit van mensen die (vaak door de leeftijd) wat instabiel worden en als die moeiteloos 25 km/h kunnen rijden is dat eigenlijk al veel te snel, laat staan als de begrenzer er ook nog af is. Sneller dan 25 km/h: Rijbewijs AM (brommer), sneller dan 45: Rijbewijs A en kentekenplicht. Neem dan een echte motorfiets. Helm op!

    Zulke fietsen zullen in Nederland niet door de typekeuring voor brom- en motorfietsen heen komen. Gelukkig maar. Willen jullie met zulke snelheden over fietspaden gaan rijden? nee toch?

    Juist vanwege die begrenzer mogen we er op rijden zonder rijbewijs en verzekering.

    De eerste elektrische fietsen vielen nog onder de snorfietsen en moesten verplicht verzekerd worden. Vanwege de begrenzer op 25 km/h was er geen helmplicht.

  • Gerrie van Beek

    Weet iemand hoe je begrenzer op een Trek 500 elektrische fiets kan halen?

    Ik zo langs moe van al die mensen die met een gewone fiets mij inhalen.

    Ook al rij ik 25 km per uur