welke fiets Achielle of Azor

  • Nicole

    Ik ben op zoek naar een andere fiets en ik vind de transportfiets van Achielle erg mooi en de “ nostalgische ” zwanenhals omafiets met transportrek van Azor ook.

    Heeft iemand ervaring met boevengenoemde fietsen? Welke zal kwalitatief beter zijn. Die van Achielle ziet er erg mooi uit maar belangrijker is of hij weer een flink aantla jaren mee kan door weer en wind met boodschappen en een kind achterop.

  • martijn

    Hallo,

    Ik heb gisteren de knoop doorgehakt en een Achielle gekocht. Ook ik twijfelde over Azor.

    Nu heb ik gehoord dat Azor sinds kort zijn frames toch ook uit China o.i.d. gaat halen.

    (voorheen maakte Achielle de frames voor Azor).

    Achielle word zo goed als helemaal in Belgie gemaakt.

    Het blijft natuurlijk een gokje maar wetende van het bovenstaande en de net iets meer

    klassieke look van Achielle was voor mij doorslag gevend.

  • nicole

    Beste Martijn,

    Dank voor je reactie. Ik heb nog even de tijd om te beslissen, wacht namelijk op toestemming van mijn werkgever ihkv fietsplan.

    Ben je tevreden met de Achielle? Heb je het transportmodel of een andere?

    Groet,

    Nicole

  • martijn

    Ik wacht vol spanning op de Achielle. Als het een beetje mee zit dan komt hij deze week binnen.

    Ik ben voor de Achielle Craighton pick up gegaan. In de creme beige uitvoering met shimano

    3 versnelling omdat ik bijna dagelijks de brug over het Twentekaaal moet beklimmen.

    Enkele weken geleden een proefrit gemaakt op een dergelijk model en was meteen verkocht.

    Alles voelt solide aan en voelt alsof je er jaren mee kunt fietsen, heeft een klassieke uitstraling

    en past prima binnen mijn prijsklasse (ook fietsplan namelijk).

    Vindt hem mooier dan de transportfietsen van Sparta e.d die hebben overdreven dikke buizen als frame.

    Ik zal hier nog even een berichtje achterlaten als ik de fiets heb.

    Groet,

    Martijn

  • martijn

    Inmiddels de eerste ritjes op de Achielle gemaakt.

    Heel erg blij mee!

    Alleen hadden ze even een borgmoertje aan de stabilisator moeten maken want deze is er al afgerammeld.

    (gelukkig had ik het door en kon ik hem zelf weer monteren)

  • JAN

    Azor heeft de oma frames bij Achille laten maken 12 jaar geleden, maar omdat de kwaliteit (toen, ik weet niet hoe het nu is) matig was en de oma frames een geomertrie van een race fiets hadden zijn ze naar een andere Belgische frameboer gegaan.

    Daar laten ze nu nog steeds 90% van de stalen frames maken.

    Het klopt wel dat het oma frame nu wel uit China komt dat is namelijk de fabriek die ook de stalen frames voor Batavus maakt. (maar wel volgens Azor tekening natuurlijk)

  • alfonso

    Jan,

    Ik weet niet waar je die info vandaan haalt, maar Dija-Oostcolor (die de Achielle bouwt) is lange tijd puur framebouwer geweest en maakte dan de frames volgens vraag van de klanten. Dus wat je daar zegt van die racefiets geometrie klopt dan toch wel niet. Ook betreffende de kwaliteit: Dija Oostcolor is als één van de weinige West Europese framebouwers over gebleven, dit moet dan toch ook wel iets zeggen over de kwaliteit…

  • Koen

    Beste,

    ondertussen hebt u de Achielle-fiets reeds een tijdje.

    Hoe zijn uw bevindingen totnogtoe?

    Nog steeds tevreden van uw keuze?

    Ik ben ook op zoek naar een fiets in dat genre.

    Vriendelijke groeten,

    Koen

  • Johan

    Na slechte ervaringen met oxford fiets (na 2 jaar al gebroken zadelpen en as, tandwiel versleten….) zocht ik ook naar een degelijke, duurzame fiets (je weet wel, zoals je er vroeger had, zo'n robuust onverslijtbare ros waarmee je 10 jaar zonder problemen kon rondsnorren). Uiteindelijk koos ik november 2008 voor een Achielle Ashington.

    Op het eerste zicht lijken het degelijke fietsen, maar schijn bedriegt. Deze fietsen zijn dan wel loodzwaar, maar ze orden blijkbaar niet meer zo stevig gemaakt als vroeger. Probeer niet iets/iemand van meer dan 20kg op je bagagedrager te dragen, want het trekt meteen krom. De parkeersteun (hoe noem je zoiets?) waarmee je de fiets recht kan zetten was al na een half jaar verwrongen, zodat hij niet meer deftig opgeklapt kon worden. De eerste roestvorming begon al na een maand of drie - inmiddels lijkt de fiets al een roestig wrak (en hij staat meestal binnen…).

    De banden die ze standaard op een achielle leggen zijn niets waard: ik reed +- 8x per jaar lek, tot ik er Schwalbe banden op liet leggen (€35/stuk). De kettingkast is van slechte kwaliteit, zit binnen de korste keren vol barsten. De ketting moet regelmatig worden aangespannen, anders rammelt het erg hard.

    De rubberen spatlap aan het voorwiel scheurt er zo af (al 2x vervangen, maar dat kost niet zo veel).

    Van de terugtraprem ben ik wel erg tevreden (geen onderhoud).

    Na 2 jaar dienst brak de zadelpen doormidden en braken er eerst 5, en dan 3 spaken (wielen zijn wel niet van Achielle zelf denk ik).

    Kortom, een fiets die er op het eerste zicht onderhoudsarm uitziet, maar niets is minder waar.

    Fietsenmaker speelt wellicht ook een rol. Ik ging bij Biker in de Steendam te Gent, maar die herstellingsdienst levert half werk. Je krijgt je fiets gegarabdeerd smerig (handvaten vol smeer) en met nieuwe (al dan niet onmiddellijk zichtbare) gebreken terug zodat je er binnen de maand weer terug staat. Verdient natuurlijk goed voor zo'n ‘fietsenmaker’.

  • bram

    Heb sinds een jaar een Achielle Miel. Mooie fiets, maar op vrij veel plekken al behoorlijke roestvorming en ook een achternaaf die niet soepel loopt. Het lijkt alsof de in de naaf geïntegreerde terugtraprem ook remmend werkt als je vooruit wilt.

    Deze problemen had ik niet met mijn vorige fiets; een Gazelle NL.

    Dealer in Amsterdam erg behulpzaam en voert reparaties tot nu toe kosteloos uit, maar een roestig frame kan je volgens mij niet repareren maar alleen vervangen…