Vreemde maat aanduiding bij velg bij duitse webshop.

• nsa1984

Beste Allemaal,

De laatste tijd ben ik bezig met het bij elkaar zoeken van onderdelen voor een nexus 7 speed 20 inch (ertro 406) achterwiel. Nu struikelde ik over een Oostenrijkse webshop www.bikestore.cc. Deze bieden onder andere aan een velg aan. SCHÜRMANN Felge Rigida X-Star 19 20" silber406-19 VL 8,5 36 Loch Het gaat nu om het vet gemaakte. Deze waarde kan ik niet plaatsen.

Ik hoop dat iemand een idee heeft wat deze waarde moet aangeven.

Tevens nog een kort zij spoortje. Ik ben ook opzoek naar een goede kettingpons voor weinig. Nu zie ik bij bovenstaande webshop wel kettingponsen voor 6,7,8,9 en zelfs 10 speed kettingen. Maar de kettingpons enige die 1/2“ 1/8” (standaard single speed) aan zegt te kunnen kost een slordige 70 euro. Kunnen die kettingponsen voor 6,7,8,9 en zelfs 10 speed kettingen ook gebruikt worden voor single speed?

• pieter

Het zou kunnen (hang me er niet aan op) dat het bij dit type dubbelwandige velg gaat om de ruimte tussen de binnen en de buitenmaat van de velg, om de spaaklengte te kunnen bepalen. Die is o.a. afhankelijk van de binnendiameter van de velg. 406 is de nominale hielmaat van de band.

• nsa1984

Beste Pieter,

Je zou gelijk kunnen hebben, maar ik vermoed dat ik daarvoor die “21,4” die in de afbeelding rechts naast de velgdoorsnede staat. De hieldraad is immers wat achter dat kleine “randje” bovenaan de velg moet haken.

Dus ik denk zelf dat het iets anders moet zijn, maar wat is nog even een raadsel. Zal zo eens een mail richting de shop sturen. Had eenzelfde vraag naar een andere shop gestuurd maar die reageerde niet op die specifieke vraag. Daar kwam het antwoord vandaan dat ze niet naar Nederland wouden leveren :-(

• Expresso

ventielgat Ø: 8.5 mm

• nsa1984

Inderdaad ik heb zojuist bericht gehad van de betreffende webwinkel. Het is het ventielgat, met als diameter 8,5mm dus voor autoventiel. Daarmee is ook meteen het raadsel opgelost. Typisch is wel dat ze dan de nippelgrote weer niet vermelden.

• pieter

Het is simpeler dan ik dacht. Het ventiegat voor autoventiel is gelijk aan dat voor het ouderwetse Dunlopventiel ofwel gewoon fietsventiel. Een sclaverand (frans) is dunner en kan worden gemonteerd met een verloopringetje.