Kogeltjes in voornaaf Gazelle (trommelrem)

• Frank

Voorwiel heb ik moeten demonteren en kogeltjes in lager vernieuwd. Helaas was ik niet meer in staat te tellen hoeveel kogeltjes eruit kwamen. Nu zitten er 22 kogeltjes (11 links, 11 rechts). Wat me onduidelijk is, is dat er nog een weinig ruimte tussen de kogeltjes is (as draait nu met wat wrijving; ligt kraakgevoel), echter is er te weinig ruimte voor een 12e kogeltje. Dus de vraag is: is een kleine tussenruimte tussen kogeltjes normaal (ong. 3 millimeter (kogeltjes zijn 5 mill)) of moeten de kogeltjes iets hoger liggen teneinde toch het 12e kogeltje ertussen te plaatsen wat wellicht niet mogelijk is.

Bedankt.

• pieter

JA een beetje ruimte hoort erbij, de kogeltjes mogen niet tegen elkaar schuren, ook het smeermiddel (kogellagervet) moet ruimte hebben. Ook is het normaal dat het aantal kogeltjes in een lager oneven is, dus 11 kan heel goed het juiste aantal zijn. De kogeltjes moeten bij montage vanzelf in hun baan komen. Heb je de conus en de kogelbaan goed nagekeken op beschadigingen? Daar kan gekraak heel makkelijk vandaan komen.

• Frank

Pieter, reuze bedankt voor de uitleg, dat maakt een hoop duidelijk. De conus heeft de fietsenmaker helaas niet nieuw kunnen bestellen (oude fiets, hij heeft zelf nog een foto van de conus gemaakt), zijn advies was er extra veel kogellagervet in te doen. Een mate van slijtage zal er ongetwijfeld zijn, hoewel moeilijk met het blote oog waar te nemen. Nu ik gerust ben op het oneven aantal kogeltjes, zal ik er nog wat extra kogellagervet in doen. Ik waardeer je reactie! Groet.