als de fiets hangt en je draait de pedalen achteruit dan gaat het achterwiel mee, de ketting is niet te strak en ik heb de lagers al wat losser afgesteld maar danheb ik het ook. het achter tandwiel lijkt dus bij het achteruit trappen strak.
Meedraaien als je achteruit draait: stroef lager, meestal te strak aangedraaid. Probeer een wat er gebeurt als het lager (links, onder de rem) nog wat losser zit, zeg maar als je er bewust wat speling op hebt (niet te lang blijven fietsen op lagers met speling). Anders kan het zijn dat het grote lager onder je tandwiel kapot is, of een flinke smeerbeurt nodig heeft. Daarvoor moet het hele binnenwerk uit de naaf. Dat doe je door het zelfde lager er helemaal uit te draaien en dan tik of wip je het binnenwerk uit de huls.
In uitzonderingsgevallen kan een palletje binnenin de naaf afgebroken zijn, en de boel zitten te vervelen. Lastig is wel dat losse onderdelen heel moeilijk te verkrijgen zijn, maar zulke naven zitten tegenwoordig al heel wat in sloopfietsen. Shimano levert wel een nieuw binnenwerk, maar dat kost nogal wat.
Beste pieter,
Ik heb de hele naaf los gemaakt en opnieuw ingesmeerd, nu heb ik gemerkt dat het geheel stroef wordt zodra ik de sluitveer(ring) op de linkeras monteer, haal ik de sluitveer(ring) weer weg dan draait alles soepel doe ik het er weer op dan draait alles stroef. Aan de afstelling van de conus links ligt het dus niet want het binnenwerk is nog niet in de naaf gemonteerd, En monteer ik het wel dan draaien de pedalen voorwaarts mee al je met de fiets zou lopen, de versnelling doet het verder prima.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?