Fietspad

• Maureen

Wij wonen aan een provinciale weg waar aan beide kanten een fietspad is. Vanwege de drukte ‘s ochtends, laten we onze zoon van 10 jaar niet oversteken en sturen hem het fietspad op waar wij aan wonen (dus hij komt nu fietsers tegen). Hij rijdt keurig aan de zijkanten en indien gewenst even over het gras. Nu is hij ’s ochtends door een man op een fiets aangehouden. Deze meldde dat hij in het vervolg daar niet meer mag fietsen maar dat hij naar de overkant moest. Ik zal het maar niet hebben over dat een volwassen man een kind aanspreekt en hem de stuipen op het lijf jaagt vooral in tijden dat kinderen worden ontvoerd. Mijn vraag is: mag je aan de “verkeerde” kant op het fietspad fietsen. Ik weet dat er geen borden staan dat het niet mag maar is hier een regel voor. Of is het:een fietspad is een fietspad maakt niet uit of het aan de rechter of linker is?

• pieter

Neen mag niet, de bedoeling is rechts rijden. Gedragsregel 1: plaats op de weg rechts. en niet links en niet kiujk maar hoe het je uitkomt. Ik vind het bijzonder hinderlijk dat zo veel fietsers denken dat regel 1 niet voor fietsrs is. Fietspaden zijn alleen tweerichtingverkeer als dat uitdrukkelijk staat aangegeven. Helaas komt dat veel voor, en het geeft veel fietsers het foute idee dat alle fietspaden tweerichtingverkeer zijn. Heel hinderlijk voor degenen die de goede richting uit rijden, dat spookrijden. Automobilisten die hetzelfde gedrag vertonen lopen het ricio hun rijbewijs in te moeten leveren. Gewoon rechts rijden dus, veel veiliger. Daarvoor is de afspraak gemaakt: dan rijden we niet frontaal tegen elkaar aan.

• swiftyxxl@hotmail.com

Hallo Maureen,

Hoe het in de wet staat weet ik niet maar aan de verkeerde kant fietsen kan ook behoorlijk gevaarlijk zijn. Snelle fietsers die elkaar inhalen, opgevoerde scooters..dat kan vervelend uitpakken. Daarnaast kan ik mij inderdaad voorstellen dat het ook tot irritaties leidt.

Is het niet mogelijk om hem te helpen bij het oversteken zodat hij aan de juiste kant kan fietsen?

Groet, Sylvia

• pieter

In de wet staat dat alle bestuurders rechts dienen te rijden. Bestuurders: iedereen die zich verplaatst door middel van een voertuig. Een fiets is een voertuig. Dus dienen fietsers rechts te houden, evenals ruiters bij voorbeeld. Alleen voetgangers zijn uitgezonderd van de verplichting rechts te houden.

Wie een fiets aan de hand meeneemt is een voetganger, wie een paard aan de hand meeneemt is nog steeds een bestuurder. Het dier moet ook aan de hand nog steeds worden bestuurd.

Heel irritant en gevaarlijk, spookrijdende fietsers. Links rijden doe je maar in Engeland.

• pieter

Artikel 3 (=verkeersregels); lid 1: Betuurders zijn verplicht zo veel mogelijk rechts te houden.

• pieter

Onlangs werd ik, met de fiets komend uit een zijstraat aangereden door zo een spookrijder, die simpelweg van de andere kant kwam dan ik verkeer hoefde te verwachten. Niet gezien, ik keek de andere kant op. Met een auto had ik hem plat gereden. Hij kwam van rechts maar reed in strijd met de eerste gedragsregel: rechts rijden.