Zijn versnellingen nodig op vouwfiets met 16" wielen?

• Frans Drost

Zijn versnellingen nodig op een vouwfiets met kleine wielen (16"inch)?

• pieter

Dat ligt eraan wat je ermee wilt, net als bij elke andere fiets. 16 inch wielen zijn erg klein, en dat ga je echt wel merken. Hobbels zijn eerder onoverkomelijk dan bij grote wielen, (houd je stuur goed vast) en je fiets zal waarschijnlijk nogal “topzwaar” aanvoelen. Versnellingen hebben daarop geen invloed. Versnellingen hebben wel een kabel nodig (behalve bij sommige types 2 versnellingsnaven, bv de inmiddels antieke duomatic) en die kan het in- en uitvouwen lastig maken, vooral wanneer er ook handremmen op de fiets zitten. Bij 16 inch lijkt mij een derailleur erg kwetsbaar omdat die laag boven de grond komt. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan grotere wielen, 20 inch is meer gangbaar, ook al voor de levering van vervangende banden, die verslijten sneller bij kleinere wielmaat. 22 inch vouwfiets bestaat ook, maar daarvan zijn de banden weer iets lastiger te verkrijgen. 20 inch banden worden ook veel toegepast op kinderfietsen.

• Frans Drost

Bedankt Pieter.

1. Dus versnellingen zijn niet nodig op een vouwfiets? Ik heb liever geen versnellingen, want versnellingen gaan betrekkelijk snel kapot en zijn lastig te repareren.

2. Zijn 16"-banden heel moeilijk te krijgen?

Ik wil dat vouwfietsje ook kunnen meenemen in een openbaar vervoer-bus en als ik bij iemand anders in de auto meerijdt. Daarom heb ik denk ik 16"-wielen nodig.

En ik fiets met dat fietsje meestal toch niet verder dan zeven kilometer. En een klein vouwfietsje kan ik makkelijker mee naar binnen nemen in een winkel, horeca, bioscoop, op visite, enz…

3. Welk model heeft 16"-wielen, geen versnellingen, een soort kettingkastje en een bagagedrager? En liefst klein opvouwbaar. Liefst maximaal 400 euro, want ik wil hem soms ook buiten achter laten in een grote stad, welliswaar aan een slotketting. Bijvoorbeeld als ik 's avonds een café bezoek.

Ik vind handremmen niet erg, maar heb het liefst een terugtraprem, want dat lijkt me degelijker en compacter.

Ik heb het liefst een lichte kleur vanwege de verkeersveiligheid in het donker, maar dat vind ik niet erg belangrijk.

4. Kan ik eventueel een tweedehands 16"-vouwfiets kopen van een minder bekend merk? Of zijn onderdelen voor een tweedehands vouwfiets van een minder merk moeilijk te verkrijgen?

• pieter

vraag 1: Voor het geschetste gebruik niet echt nodig.

2: 16 inch banden zullen niet bij elke fietsenwinkel zomaar in voorraad zijn, de kans op 20 inch banden is veel groter. Let wel: er zijn meerdere soorten 20 inch banden en daarvan zijn de buitenbanden niet altijd door elkaar te gebruiken, kijk daarvoor naar de millimetermaat. Binnenbanden zullen nog wel lukken.

3: er zijn wel goede vouwfietsen te koop als je ervoor wilt betalen; je krijgt waar je voor betaalt. Goedkoop is duurkoop. Halfords en Hema hebben rommel.

4 tweedehandsjes zijn er bv op marktplaats, en alweer: er zijn best goede te koop, maar ook rommel. 16 inch is minder gangbaar, dus ik zou me daar niet teveel aan vastklampen. Ook een opgevouwen 20 en zelfs 22 inch mag gratis mee met de trein.

• Frans Drost

Ik wil liefst een 16“-vouwfiets, omdat ik die makkelijker mee naar binnen kan nemen in een café of winkel om diefstal te voorkomen en omdat een 20”- vouwfiets in een volle bus misschien wordt geweigerd.

pieter Schreef:

——————————————————-

> vraag 1: Voor het geschetste gebruik niet echt

> nodig.

> 2: 16 inch banden zullen niet bij elke

> fietsenwinkel zomaar in voorraad zijn, de kans op

> 20 inch banden is veel groter. Let wel: er zijn

> meerdere soorten 20 inch banden en daarvan zijn de

> buitenbanden niet altijd door elkaar te gebruiken,

> kijk daarvoor naar de millimetermaat. Binnenbanden

> zullen nog wel lukken.

> 3: er zijn wel goede vouwfietsen te koop als je

> ervoor wilt betalen; je krijgt waar je voor

> betaalt. Goedkoop is duurkoop. Halfords en Hema

> hebben rommel.

> 4 tweedehandsjes zijn er bv op marktplaats, en

> alweer: er zijn best goede te koop, maar ook

> rommel. 16 inch is minder gangbaar, dus ik zou me

> daar niet teveel aan vastklampen. Ook een

> opgevouwen 20 en zelfs 22 inch mag gratis mee met

> de trein.

• Biker Paul.

Is ook echt logisch dat je met een vouwfiets een volle bus in wilt…………:D

Je hebt dat ding toch om in de grote stad te fietsen of om op de camping er op uit te gaan ?

Niet om er mee in het openbaar vervoer te gaan zitten !