Spaken

• BennieV

Hallo,

Hier een beetje vreemde vraag maar heb eigenlijk nog geen concreet antwoord kunnen krijgen op mijn vraag. Ik heb een V velg 36 spaaks. Nu wil ik er een paar uithalen, ziet er beter uit is een stuk lichter. Ik weet dat het een raar idee is en dat sommige nu helemaal gek worden, maar goed. Wat kan ik eruit halen, wat is technisch verantwoord om eruit te halen? Dat is eigenlijk wat ik mij af vraag.

MVG

Bennie

• Viedzsbaackvilozoov

Bij een niet te zware berijder is het mogelijk om er 4 spaken uit te halen en na een span/richtrondje een een tijdje te rijden zonder veel problemen.

Voor het gewicht is zoiets natuurlijk zinloos, en als je rijdt zie je er niks van.

• Armand

In een wiel moeten de statische krachten gelijk verdeeld worden over alle spaken.

Als je in een 36 spaaks wiel 1 spaak verwijdert krijgen de andere spaken een ongelijke spanning.

Draai maar eens 1 spaak los en je ziet dat er een slag ontstaat. Als je gaat rijden wordt het wiel dynamisch belast en de slag wordt alleen maar groter en uiteindelijk zullen de andere spaken een voor een breken.

Wil je minder spaken dan moet je een andere velg en naaf gebruiken, zo dat de krachten in ieder geval gelijk verdeeld worden over 28 of 24 spaken.

Altijd een veelvoud van 4.

Het minimum is 16.

Dat dat een heel sterk wiel kan opleveren bewijzen de Shimano sweet sixteen tandem wielen.