onderdeel Gazelle kettingkast (inspectie deel)

  • Leendert Keesmaat

    Van mijn Gazelle Davos (2002) kettingkast (zie voor model de internet site: stegink-bike.nl schuine streep naar voren detail.php?id=1116) is het achterste deel/luikje waar je het achter tandwiel en/of deel van de ketting door kan inspecteren weg. Hiermee deels altijd het achtertandwiel bloot. Volgens de fietsennmaker een hele nieuw ketingkast bestellen (voor dit kleine deeltje). Aanzienlijke kosten dus. Wie weet welke kettingkast op deze fiets is toegepast want ik neem niet aan dat Gazelle de kettingkast zelf maakt. Mogelijk deze ten eerste goedkoper aan te schaffen en alleen het achterklepje gebruiken/overzetten (zelf te doen) en de rest maar op de plank laten liggen. Ik denk met deze sitiatie, indien mogelijk toch aardig wat te kunnen besparen.

  • pieter

    Fabrikanten van kettingkasten lijken er een sport van te maken om deze zo onderhouds-onvriendelijk mogelijk te maken, moeilijk en kwetsbaar, en verder zijn er zo veel modellen en soorten dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Losse delen zijn er vrijwel niet van te koop, en een “tweedemontage” kettingkast past vrijwel nooit, nog afgezien van de juiste kleur. Als je luid gevloek door de stad hoort weet je het zeker: er is een fietsenmaker bezig met een kettingkast. Oude lakdoek kasten spannen de kroon.

  • Leendert Keesmaat

    Oh, dus zelf een er op lijkende kettingkast (bv Hesling Exelle 38T) zal deze kast niet (per deel) kunnen vervangen.

    Eigenlijk wel jammer en indien ik hem helemaal wil vervangen moet ik natuurlijk heel het voortandwiel verwijderen (en/maar hoe)? Krijg ik de nieuw kast dan wel passend/geruisloos? Gazelle moet toch ook ergens zijn kast vandaan gehaald hebben? Of passen deze fabrikanten continu hun pers/spuit mallen aan?

  • pieter

    Het is mogelijk alleen de kunststof delen te vervangen, zonder de crank te verwijderen, maar dan moet de kettingkast wel (zo goed als) identiek zijn aan de oorspronkelijke, anders gaat het niet. Ook aan de trapas zitten zo veel varianten en maatvoeringen dat het al gauw erg moeilijk wordt.

    Bij de laatste vraag: het lijkt er inderdaad op dat ze continu hun productieproces aan het veranderen zijn. Ontwerpers gaan uit van het principe: de kast zit er één keer op, moet smoelen en onderhoudsvriendelijkheid is totaal niet relevant, of eigenlijk: ongewenst. Heel wat onderdelen van kettingkasten breken af bij een poging ze los te maken. Kijk maar eens hoeveel tie-rips en plakbandjes er worden gebruikt om ze provisorisch weer bij elkaar te houden. Bij heel veel kasten ontbreken de achterklepjes; er bestaan tientallen varianten van, en dan heb ik het nog niet over de kleur. Ze zijn niet los te koop.

    Een niet al te oud model Gazelle kast is bij Gazelle te bestellen, op maat en in kleur, door de Gazelledealer, maar die rekent er wel voor. Sommigen zeggen dat het niet kan, maar dat is een leugen omdat ze er geen zin in hebben.

    Dan past hij wel perfect. Je moet wel exact type, kleur en uitvoering opgeven, ook het type versnelling is relevant.

  • Leendert Keesmaat

    Ja, ik was al bij de fietsenmaker geweest en deze was niet al te enthousiast. Voor de kast voreg hij Euro 40 en/of dit met montage was (denk het zelf niet). Ik ga maar eens, op internet (prijzen iets lager) achter een Hesling Excelle 38T aan. Volgens mij lijkt deze er het meeste op en is het gat voor in de kast groot genoeg om de bult die op het voor tandwiel zit daar naar buiten te laten steken. Ja, wordt het toch de krank en het voortandwiel verwijderen voor het monteren van een grondplaat, dan zien wel wel verder of loggen hier wel in voor demontage/montage advies.

    Helaas weinig van deze kast te vinden (wat er zo en zo bijgeleverd wordt of hoe deze te monteren). Het is niet anders. Zelf knutselen wordt ook al een beetje “tegengewerkt”. Jammer, maar het is zo (maar geven het niet op).