rollerbrakes (smering)

• Leendert Keesmaat

Wie weet hoe rollerbrakes te smeren en dan nog,met wat voor vet en ook nog de hoeveelheid. Op het huis van de rollerbrake zit een vulopeningetje, afgedekt met een klein rubberdopje, met de tekst “grease”. De fietsenmaker zegt hiervan niets te weten en dat het niet nodig is en wijst naar alle openingen waar gewoon water naar binnen kan.

Maar ja, via googlelen zie ik wel dat erg duur vet voor te koop is maar nergens of het wel echt nodig is e/of in welke hoeveelheid. Beetje geheimzinnig allemaal. Mogelijk hier iemand ervaring mee. Het is wel zo dat mijn remmen ENORM piepen bij remme en dat moet een oorzaak hebben. Vet en remmen kan ik niet helemaal rijmen.

• zmeervilozoov

Zolang de remmen gelijkmatig werken zonder bijgeluiden hoef je niets te doen.

Rollerbrakes worden in principe gesmeerd met speciaal vet dat in tubes te koop is voor iets van 13€

Heb je een oude fiets met die remmen dan KAN het nodig zijn.

• Leendert Keesmaat

Nou, fiets 4 jaar oud en wel wat met zout winter te maken gehad. Nu produceren remmen een enorm/oorverdovend piepend geluid bij remmen (een ieder kijkt op/om). Misschien de remschoenen/vlakken, indien die er zijn, vuil maar zijn deze toegankelijk om deze schoon te maken of is de rollerbrake één geheel. Smering misschien ook noodzakelijk maar hoeveel aanbrengen/inspuiten??

• mariodefietsenmaker

Ik zou smeren met het originele rollebrake vet.

Even iets in het gaatje spuiten en dan naar een paar dagen als het niet weg eens nog wat erin spuiten.

Ik haal ze normaal nog wel eens eraf en spuit ze van binnen vol.