Gazelle Primeur voorwiel vervangen?

• Niels

Hallo,

Ik heb een Gazelle Primeur Dames fiets met twee slecht werkende trommelremmen. Ik wil in ieder geval de trommelrem voor fixen. Dat heb ik eerst geprobeerd door de trommel open te maken en het kapotte veertje te vervangen met een andere zwaardere veer, omdat de fietsenmaker zei dat veertjes voor dat type niet meer verkrijgbaar waren. De veer werkt matig. Trommel loopt aan en remkracht is zwak. Aangezien het voorwiel nu ook een slag heeft, denk ik om het gehele voorwiel te vervangen.

Moet ik nu een speurtocht doen naar een oude Gazelle voorwiel inclusief trommelrem of kan ik een nieuwer type monteren, misschien zelfs van een ander merk?

Elk advies is welkom, deze fiets is gewoon te mooi om weg te doen.

Mvg,

Niels

• pieter

Zit de rem rechts of links gemonteerd (in rijrichting gezien)? Als hij rechts zit, is het een Gazelle rem, en die kan moeilijk worden vervangen door een andere. Zit de rem links dan is er wat meer mogelijk; dan kan elke rem erop, behalve een Gazellerem. Op het model Primeur kan van alles zitten, er zijn nogal wat uitvoeringen van geweest in de loop der jaren.