trapas Gazelle Populair vervangen

• Koen

Hallo,

Ik heb een Gazelle Populair van mijn opa gekregen. Fiets heeft lang stil gestaan, en nu na een tijdje fietsen, blijkt dat de trapas versleten is. Deze heeft een “dood” punt; hij slaat een kwart slag door.

Nu ben ik best handig met fietsen, maar voor ik ermee aan de slag ga, wil ik weten of ik nog wel aan zo'n as kan komen. De fietsenmaker geeft aan dat het 38euro kost. Ik vroeg me af of ik hem nergens online kan kopen, en dan zelf vervangen. Weet niet of ik er speciaal gereedschap voor nodig heb.

Ik weet niet welk type ik nodig heb, en hoe ik daar achter kom. Iemand die me opweg kan helpen?

Alvast bedankt!

• pieter

Onder de typenaam “populair” zijn veel modellen te koop geweest door de jaren heen. Ook zitten er verschillende trapassen in. Er kan een ouderwetse verstelbare in zitten, of een vaste, bij Gazelle meestal een zg inslag. Heel wat soorten zijn gewoon in de handel, of vervangers daarvan. Voor de ouderwetse verstelbare kan vaak een vaste in de plaats. Maatgevend is de vraag of er nog spieën in zitten, en de lengte van de as in mm, zonder cranks. Bij een spieloos crankstel zullen voor de meting eerst de cranks eraf moeten, met een cranktrekker.

• Koen

Klinkt alsof ik hem toch weg moet gaan brengen.. cranktrekker, spieën, verstelbare, vaste trapas, crankstel.. spieloos.. :)

• pieter

Er is heel wat om aan te denken bij het vervangen van een trapas. Als je bij mij in de buurt woont (zoetermeer) wil ik het schappelijk voor je doen.