Beste Edwin en anderen,
Omdat Gazelle altijd een goede naam heeft gehad en ik vervolgens (na een testrit) zeer te spreken was over deze fiets, heb ik ca. 2 jaar geleden ook een nieuwe Chamonix gekocht. De fiets rijdt nog steeds prima en ik krijg nog regelmatig positieve opmerkingen over deze mooie fiets. Een (zeer duur) motorslot voorkomt dat anderen deze fiets “zomaar” meenemen - dat men dan maar de fiets in delen gaat jatten en mijn complete achterlichtunit eraf schroeft, die ik voor ca. 35 euro door de fietsenmaker laat vervangen door een ander model dat zonder wat buigwerk aan de contactjes niet goed werkt, zullen we nu maar even buiten beschouwing laten … Wat de KETTINGKAST betreft is het inderdaad een tranendal! Om te beginnen noemt Gazelle deze kettingkast “gesloten”. Nou, de ketting wordt onderhand net zo snel vies als bij m'n ATB (uieteraard zónder kettingkast), waardoor deze gaat kraken en zwaarder trappen (ik las deze info ook al van andere gebruikers). Het onderhoud van de ketting wordt daardoor net zo intensief als van zo'n ATB, wat van dit soort fiets (met “gesloten” kettingkast!) toch niet de bedoeling is en vroeger ook zeker niet zo was.
Verder is de kettingkast gemaakt van allerlei stukken plastic die verschrikkelijk kraken en zo gevoelig zijn als de pest. Ik ben altijd erg voorzichtig met mijn spullen (dus ook met deze fiets), maar zelfs bij het kleinste tikje tegen de kettingkast hoor je de ketting en/of de spaken van het achterwiel tegen de kettingkast alsof er een kartonnetje tussen de spaken zit (als klein kind vond je dat wél leuk …;-)). Nadat ik daar enkele keren voor bij de fietsenmaker was geweest, kreeg ik te horen dat ze die kettingkast vaak zelf iets naar buiten trokken. Onlangs viel het lange driehoekige gedeelte spontaan(!) uit de kettingkast, dat dan door de fietsenmaker gratis werd vervangen door een nieuw (goede service!), maar dit weekend floepte het achterste halfronde gedeelte van de kettingkast er na veel geratel uit tijdens het fietsen (en niet voor de eerste keer!!). Het geratel is dan afgelopen, maar je zit dan met een “gat” in je kettingkast; dat wil je ook niet en dus sta je langs de weg dat sch**tkapje er zo goed en zo kwaad als het kan weer op te schuiven/klikken/frotten. Op een of andere manier lukte me de laatste goede klik en kon ik geluidloos mijn weg vervolgen …. - aaahhhhh ….. Totdat ik vanmorgen de fiets uit de schuur nam en ik weer het “kartonnetje” hoorde … :-((
Het liefste zou ik die hele kettingkast van de fiets af willen TRAPPEN, maar daar schiet ik natuurlijk weinig mee op. Er ZIJN grotere problemen in deze wereld, maar dit is iets waar je je behoorlijk aan kunt ergeren. Me dunkt dat een fietsenbouwer als Gazelle hier toch een fatsoenlijke oplossing voor moet kunnen bedenken? Desnoods met bijbetaling. Maar een (inmiddels niet meer helemaal) nieuwe fiets met dergelijke klachten moet en mag niet kunnen! En dat zullen ook zeker al die fietsenmakers beamen die die boze eigenaren van een Chamonix (en wellicht andere modellen) te woord moeten staan …
Met vriendelijke groet,
Hans