gazelle chamonix kettingkast

  • edwin

    Ik heb ook een gazelle chamonix: 1 jaar oud en de fiets is ok maar die kettingkast is echt bagger lecht

    Na 1 week fietsen al met mijn hak de kast geraakt en de middenplaat eruit gevallen, dus nu met duck tape rondrijden

    ketting is zeer snel vies: de kast sluit niet af ketting kraakt

    nu weer een stukje afgebroken doordat hier niet goed open wil

    ontzettend slecht.

    Meer gedupeerden? Laten we samen even met Gazelle contact opnemen en om een oplossing vragen.

    Edwin

  • Edith

    Beste Edwin,

    Ook wij hebben slechte ervaring met de kettingkast van Chamonix plus. Het kleine afdekkapje hebben we al 3x laten vervangen voor 14,50. Nu is hij er weer af. Bij klachtmelding bij de fietsenmaker was het antwoord: ik zou maar eens met uw zoon gaan praten, hij valt er niet van zelf af. Natuurlijk valt het er niet van zelf af, maar als je je fiets in een fietsenstalling parkeert en er iemand tegenaanstoot is het toch niet normaal als de slappe palletjes van het kapje er steeds afbreken.

    Ook de standaard is helemaal geoxideerd en er van de week afgebroken. dit ben ik ook al eerder op internet tegengekomen. Het achterlicht gaat sinds deze week niet meer uit, schakelaartje werkt niet goed, terwijl deze lamp echt niet beschadigd is.

    De fiets is ruim twee jaar ingebruik, mijn Gazelle van 14 jaar oud is nog van degelijke kwaliteit gemaakt. Onze dochter heeft een fiets nodig, maar ik denk niet dat het een Gazelle wordt!

    Ik hoop dat we als consument de klachten kunnen verzamelen en naar Gazelle kunnen reageren.

    Groetjes Edith

  • Hans

    Beste Edwin en anderen,

    Omdat Gazelle altijd een goede naam heeft gehad en ik vervolgens (na een testrit) zeer te spreken was over deze fiets, heb ik ca. 2 jaar geleden ook een nieuwe Chamonix gekocht. De fiets rijdt nog steeds prima en ik krijg nog regelmatig positieve opmerkingen over deze mooie fiets. Een (zeer duur) motorslot voorkomt dat anderen deze fiets “zomaar” meenemen - dat men dan maar de fiets in delen gaat jatten en mijn complete achterlichtunit eraf schroeft, die ik voor ca. 35 euro door de fietsenmaker laat vervangen door een ander model dat zonder wat buigwerk aan de contactjes niet goed werkt, zullen we nu maar even buiten beschouwing laten … Wat de KETTINGKAST betreft is het inderdaad een tranendal! Om te beginnen noemt Gazelle deze kettingkast “gesloten”. Nou, de ketting wordt onderhand net zo snel vies als bij m'n ATB (uieteraard zónder kettingkast), waardoor deze gaat kraken en zwaarder trappen (ik las deze info ook al van andere gebruikers). Het onderhoud van de ketting wordt daardoor net zo intensief als van zo'n ATB, wat van dit soort fiets (met “gesloten” kettingkast!) toch niet de bedoeling is en vroeger ook zeker niet zo was.

    Verder is de kettingkast gemaakt van allerlei stukken plastic die verschrikkelijk kraken en zo gevoelig zijn als de pest. Ik ben altijd erg voorzichtig met mijn spullen (dus ook met deze fiets), maar zelfs bij het kleinste tikje tegen de kettingkast hoor je de ketting en/of de spaken van het achterwiel tegen de kettingkast alsof er een kartonnetje tussen de spaken zit (als klein kind vond je dat wél leuk …;-)). Nadat ik daar enkele keren voor bij de fietsenmaker was geweest, kreeg ik te horen dat ze die kettingkast vaak zelf iets naar buiten trokken. Onlangs viel het lange driehoekige gedeelte spontaan(!) uit de kettingkast, dat dan door de fietsenmaker gratis werd vervangen door een nieuw (goede service!), maar dit weekend floepte het achterste halfronde gedeelte van de kettingkast er na veel geratel uit tijdens het fietsen (en niet voor de eerste keer!!). Het geratel is dan afgelopen, maar je zit dan met een “gat” in je kettingkast; dat wil je ook niet en dus sta je langs de weg dat sch**tkapje er zo goed en zo kwaad als het kan weer op te schuiven/klikken/frotten. Op een of andere manier lukte me de laatste goede klik en kon ik geluidloos mijn weg vervolgen …. - aaahhhhh ….. Totdat ik vanmorgen de fiets uit de schuur nam en ik weer het “kartonnetje” hoorde … :-((

    Het liefste zou ik die hele kettingkast van de fiets af willen TRAPPEN, maar daar schiet ik natuurlijk weinig mee op. Er ZIJN grotere problemen in deze wereld, maar dit is iets waar je je behoorlijk aan kunt ergeren. Me dunkt dat een fietsenbouwer als Gazelle hier toch een fatsoenlijke oplossing voor moet kunnen bedenken? Desnoods met bijbetaling. Maar een (inmiddels niet meer helemaal) nieuwe fiets met dergelijke klachten moet en mag niet kunnen! En dat zullen ook zeker al die fietsenmakers beamen die die boze eigenaren van een Chamonix (en wellicht andere modellen) te woord moeten staan …

    Met vriendelijke groet,

    Hans

  • pieter

    Ik heb me er tijdens een beurs eens bij beide fabrikanten (de Woerd en Hesling) over beklaagd dat kettingkasten lijken te zijn ontworpen en gebouwd met het sleutelwoord: Onderhouds-ON-vriendelijk en kwetsbaar, hoe erger hoe beter; Geen fietsenmaker vindt het fijn om aan een kettingkast te werken, een standaardkast bestaat niet, ze zijn kwetsbaar, onderdelen vallen of breken er vanzelf af, en zijn niet los te koop. Kijk maar eens bij hoeveel fietsen het achterklepje ontbreekt. Er zijn er bijna geen twee die zelfs maar op elkaar lijken of bij elkaar passen, nog afgezien van de kleur.

    Werken aan kettingkasten gaat in veel fietsenwerkplaatsen gepaard met een heleboel lelijke woorden. Heel wat fietsenmakers weigeren zulk soort werk dan ook, of rekenen er exorbitante bedragen voor, simpelweg omdat het verschrikkelijk rotwerk is. Ouderwetse lakdoeken (opoefiets) kasten spannen de kroon.

    Vraag: fietsenmaker zet jij -even- een nieuwe kettingkast op mijn fiets? Antwoord Neen, geen zin in, rotwerk.