Er word nog steeds te weinig aandacht besteed aan goed werkende fietsverlichting: te weinig aandacht voor fietsverlichting
Jeroen
Er word nog steeds te weinig aandacht besteed aan goed werkende fietsverlichting: te weinig aandacht voor fietsverlichting
Jeroen
Ik denk dat vooral de gebruikers zelf te weinig aandacht hebben voor hun eigen veiligheid; rond deze tijd zullen er wel weer acties komen van de politie, en daaruit wijst heel vaak dat de aanwezige, in werkende staat verkerende verlichting simpelweg niet wordt ingeschakeld, omdat de gebruiker er de noodzaak niet van inziet, en vervolgens heel verontwaardigd is als de politie een bon uitschrijft. Ik schrik me vaak rot als ik weer eens als autobestuurder een fietser op het nippertje weet te ontwijken die onverlicht en dus vrijwel onzichtbaar rijdt. Vaak begaan ze gelijktijdig nog meer overtredingen zoals door rood, spookrijden en/of geen voorrang verlenen, liefst nog met kinderen voor en/of achterop, als “goed voorbeeld” maar niet heus.
Ik repareer fietsen, en rond deze tijd gaat het veelal zo: aanhef: ik heb een bon gehad omdat het licht niet werkt, wilt U het maken?
Dat zou anders moeten zijn: ik voel me niet veilig zonder licht, en bovendien heeft de politie er een bon voor gegeven. De bon is meestal duurder dan de reparatie.
Lastig is wel dat veel van deze gebruikers jong zijn en zelf nog beschikken over uitstekende ogen; een toenemend aantal van de automobilisten die ze tegenkomen hebben door de leeftijd (vergrijzing) juist steeds slechtere ogen, en zien bij voorbeeld steeds slechter in het donker, waardoor onverlichte fietsers steeds slechter zichtbaar worden. Dit probleem neemt toe door vergrijzing van een hele grote groep mensen geboren tussen 1946 en can 1960, de zg babyboom. Ik ben zelf uit 1959, het staartje daarvan, en heb behoorlijk last van minder goede ogen. Ik sta onder controle bij de oogarts en die zegt: je bent goedgekeurd voor rijbewijs BE, niet voor een groot rijbewijs, darvoor zijn de eisen strenger. Als ik iedereen met slechtere ogen moet afkeuren wordt het heel stil op de weg, en heeft Nederland er een economisch probleem bij: er vindt geen vervoer meer plaats wegens afkeuring van duizenden beroeps chauffeurs: koeriers, bodes, taxis, allemaal B rijbewijshouders. Verder zullen velen gewoon hun werk niet meer kunnen bereiken, of rond het 50e met pensioen (WAO) moeten.
Houd er verder ook rekening mee dat de keuringsplicht pas bij 70 jaar begint, en velen onder die leeftijd al slecht zien, sommigen zouden worden afgekeurd als ze werden gekeurd, en ook: sommigen zijn afgekeurd en rijden desondanks toch, een veel gepleegd misdrijf. Je zal maar tegenpartij zijn bij een ongeval, en beseffen dat je jezelf ook al onzichtbaar hebt gemaakt, veel eigen schuld dus. Die bijna blinde automobilist heeft een deukje in zijn auto, en een dagvaarding. Met een boete is de kous af.
En jij ligt in het ziekenhuis. Of in het mortuarium. neen, dank U.
Het totaal jaarlijks aantal verkeersdoden daalt in Nederland licht, maar dat geldt helaas niet voor het aantal gedode fietsers. Ik ben bang dat het eigen gedrag, waaronder het gebruik van verlichting, daarbij een grote rol speelt. Veel fietsers gedragen zich alsof ze niets kan overkomen. Helaas zijn fietsers niet onkwetsbaar.
Uiteraard is elke verkeersdode er één te veel. Geen euforie over die daling: dat is niet gepast.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?