Tikkende geluid bij achteruitduwen fiets

• KaMen

Hallo: als ik mijn fiets (handmatig) naar achteren duw, dan hoor ik een tikkend geluid ergens bij de kettingkast of achterwiel.

Het vreemde is dat het geluid alleen te horen is bij versnelling 3, bij 1 en 2 hoor ik geen tikkend geluid.

Verder functioneert de fiets prima, maar ik vraag me toch af hoe ik dat tikkende geluid kan verhelpen.

• pieter

Wat voor versnellingsnaaf heeft je fiets? is dat een Sturmey Archer, een Sachs (=Torpedo = Sram) of een Shimano? Het geluid komt vast uit je versnellingsnaaf, juist omdat je meldt dat het niet in alle standen hetzelfde is. Meestal: niks aan de hand, niks aan doen. Tikkende geluiden in versnellingsnaven zijn heel gewoon, en hangen af van de stand van je versnelling. Tijdens het fietsen zijn die geluiden er ook, juist in de wat hogere versnellingen. S-A en Sachs 3 versnellingsnaven tikken tijdens het rijden in de 2 en de 3, en niet in 1.

Je snapt ook wel dat een fiets niet is bedoeld om achteruit te rijden.

• KaMen

Bedankt voor de snelle reactie.

Shimano. Het heeft een terugtraprem.

Als het uit de versnellingsnaaf kom, dan kan ik dus niet snel een paar boutjes aandraaien om het te verhelpen.

Nou ja, het heeft geen prioriteit en is ook niet gevaarlijk, dus laat ik het voorlopig zo.

• pieter

Ik heb het eens geprobeerd bij een (intacte) Nexus 3 met terugtraprem, en “mijn” exemplaar doet dat ook, hard tikken als het wiel in de 3 achteruit wordt geduwd; het lijkt er sterk op dat dit een normaal verschijnsel is, en er dus niets tegen is te doen; ook niet nodig omdat (nogmaals) de fiets niet is bedoeld om achteruit te rijden. Ik denk dat het mechaniek van de rem zich bij elke tik terugzet in gebruiksstand.