advies over welk type fiets ik moet kopen

• auk

Hallo

SInds een half jaar fiets ik naar mijn werk en dat is zo ongeveer 18 kilometer met de terugweg.

Geen afstand om U tegen te zeggen, maar omdat ik niet meer zo piep ben, is het toch best wel stoer.

Ik heb een omafiets en het bevalt me prima. Tenminste de houding die ik op deze fiets heb.

Nu wil ik graag een andere fiets kopen die wat makkelijker trapt, maar wel een waar ik recht op zit.

Ik heb geen ervaring met versnellingen, maar volgens mij kom ik daar niet onderuit.

Wie weet welk type fiets ik kan kopen, zodat ik niet steeds ingehaald word door joggers……………….

Ook heb ik regelmatig mijn kleinzoon voorop , dus het liefst een degelijke type fiets die lekker trapt.

Als ik weet welk model en type ik het best kan kopen dan zoekt het makkelijker op marktplaats.

Het wordt zowiezo een 2de handsje want ik moet hem buiten stallen.

Alvast bedankt

• Henk de Bruin

Ik ben van plan een fietstocht te makenmedio augustus komend jaar naar zuid Spanje, heb daarin geen ervaring.

Ben wel een fietser en wil op korte termijn en daartoe goede fiets aanschaffen en trainen.

Wil derhalve een goed advies en bij wie????via dit medium???

Hoor/lees dat wel op voorhand bedankt

• Armand

Hallo Henk,

Ik heb nogal wat fietservaring tusswn NL en Zuid Spanje.

Om je goed van advies te dienen moet ik wel wat meer weten.

Wat voor soort fietser ben je?

Wat is je ervaring en met wat voor fiets(en)?

Welke route wil je volgen?

Hoe lang wil je er over doen?

Hoe ga je overnachten?

en nog het een en ander.

Verder is het heel belangrijk om de juiste kleding bij je te hebben.

In augustus kan het in de Spaanse serra's vreselijk heet zijn zonder schaduw.

In Frankrijk wil het dan in de bergen nog wel eens sneeuwen.

Je kunt ook routes kiezen die de bergen vermijden, maar ook dan zul je heel veel moeten klimmen. Niet zo hoog, maar dikwijls wel heel steil.