Waardoor komt de wiebel in mijn achterwiel?

• Amer

Ik voel bij elke omwenteling van mijn achterwiel een soort wiebel in het achterwiel als ik fiets. Toch draait het wiel recht, als de fiets ondersteboven staat. Alle spaken zitten goed en zijn goed op spanning en er zit geen slag in het wiel. En het wiel zit vrij recht gemonteerd en loopt nergens aan. Daarom denk ik dat de oorzaak in de achteras zit. Kan het zijn dat er een kogeltje van de kogellager is gebroken of zo?

Ik heb de moeren waarmee (denk ik) de kogellager van de achteras vastzit, aangedraaid zonder kracht te zetten. (Als ik ze nog vaster draai, dan draait het achterwiel niet meer.) Sindsdien lijkt het probleem met de wiebel iets minder, maar het is niet verholpen.

De asmoeren aan de buitenkant van de achteras zitten wel gewoon goed aangedraaid. Ook de kettingspanners zijn aangedraaid. Ik heb de ketting nu vrij strak gezet, want hij stond nogal los. Maar ook bij een losse ketting voelde ik dus de wiebel in het achterwiel.

Het is een gewone stevige fiets, dus geen sportfiets of mountainbike of zo. Die fiets is minstens twintig jaar oud. Vijf jaar geleden heb ik er een nieuw achterwiel in laten zetten inclusief nieuwe achteras. Sindsdien heb ik er maar af en toe mee gefietst.

Wat kan de oorzaak zijn van de wiebel in mijn achterwiel?

• Amer

Ik zie nu dat er toch een soort slag in mijn achterwiel zit. Het achterwiel wijkt op een bepaald punt van de omwenteling een halve of een hele cm uit naar opzij.

Wat kost het ongeveer om dat te laten repareren? De spaken staan niet heel los en zijn compleet.

• johan

Dag Amer,

Je kunt de spaken (ter hoogte van de wiebel) die het wiel naar buiten trekken iets losser draaien, en de tegenoverliggende spaken iets strakker. Maar daarvoor heb je wel een speciaal spakensleuteltje nodig. Met een tang kan het eventueel ook. Je moet dan het nippeltje waarmee de spaak aan de velg zit een beetje verdraaien.

Ligt je band wel goed op de velg? Zo nee: dat kan ook een wiebel veroorzaken. Zet de fiets op zijn kop en geef een slinger aan het achterwiel. Kijk naar het loopvlak van de band en als dat bij iedere omwenteling even omhoog wipt heb je de wiebel te pakken.

succes.

johan

• Amer

Hartelijk bedankt.