Naafversnellingsprobleem...

• Denisa

Hallo allemaal,

Nou, ik zal mijn “probleem” hier eens neerzetten. Hopelijk kan iemand mij ermee helpen.

Ik heb een Nexus v7 naafversnelling (Revo-schakelhendel: SB-7S45 en cassettekoppeling: CJ-NX10) op mijn fiets zitten waar ik niks van snap. Een week of wat geleden is de ring die het achtertandwiel vastzet er (vraag niet hoe) vanaf geschoten en sindsdien werkt mijn hele versnelling niet meer. Nou is het misschien niet slim om te gaan sleutelen aan iets als je er geen verstand van hebt, maar ik ben ben gek op sleutelen en ben dus zelf gaan kijken wat er mis was. Ik heb de boel losgedraaid en de ring weer teruggezet en alles exact weer terug geplaatst zoals het was, maar de versnelling doet niks meer. Op internet gezocht en van alles geprobeerd, ook de “how to” van Shimano's site gehaald en meerdere malen de boel eraf gehaald, schoongemaakt, opnieuw gesmeerd, afgesteld, etc. Hij fiets prima, alleen in een lichte stand dus die ik niet kan veranderen, niet met de schakelhendel en niet door de cassettekoppeling handmatig te draaien. Hij schakelt gewoon niet. Als ik de kabel aantrek, dan draait de cassettekoppeling mee (versnelt niet), maar hij gaat niet terug, dan buigt de kabel dubbel.

Waar kan het aan liggen? Ik sta op het punt om er een nieuwe kabel op te zetten, maar het lijkt mij niet het probleem. De volgende stap is de schakelkoppeling vervangen. Maar of dat verschil gaat maken?

Wie o wie kan mij helpen?

Alvast bedankt voor het lezen en meedenken.

Groetjes Denisa

• Denisa

Hallo nogmaals,

Hij doet het! Ik heb geen idee wat ik deze keer anders heb gedaan bij het uit- en inelkaar zetten, maar hij doet het nu. Het volgende probleem is dat hij nogal zwaar trapt in zijn 4, maar daar kijk ik morgen nog wel naar. Komt vast goed.

Hier mag een slotje op wat mij betreft.

Groetjes Denisa

• pieter

Ik denk mee: is het schakelgedeelte er een van het type met een chroom deel met inbus of met zwarte onderdelen waar de kabel in haakt?

Ik denk dat niet het tandwiel maar het schakelgedeelte is losgeraakt, er zit bij veel modellen een soort bajonetsluiting op die los kan raken en er weer op moet worden gezet. Daarvoor moet het wiel helaas uit de fiets. Bij het chroom deel kan de kabel blijven zitten. Er zitten gele stippen op zowel het schakeldeel als de naaf. Bij montage (hendel in versnelling 1 zetten) moeten de gele stippen corresponderen. Dan de bajonet erop. geel op geel, kwartslag draaien.

Bij het zwarte model moet eerst het haakgedeelte en dan het deel waar de buitenkabel inhaakt worden gemonteerd, dat is een beetje zoeken tot de delen precies in klikken. Als ze alletwee zitten kan de bajonet erop, geel op geel en een kwartslag aandraaien. Da kabel is er af; om die er weer op te zetten eerst de binnenkabel op zijn plaats zetten (1e versnelling!) en dan tegen de veer in de buitenkabel in de houder, goed doorschuiven.

Ik hoop dat je er uit komt. stel gerust meer vragen.

• Denisa

Hallo Pieter,

Bedankt voor het meedenken. Het probleem is inmiddels opgelost hoor. Maar toch bedankt voor de reactie!

De borgring was losgeraakt (hing er los naast en het tandwiel wiebelde heen en weer) en toen ik de borgring terugplaatste heb ik waarschijnlijk het schakelgedeelte niet goed teruggeplaatst, al heb ik het exact zo gedaan als jij en de techdocs van Shimano beschreven. Het is trouwens een type met een inbusdeel. Vandaar dat ik het ook zo vreemd vond dat ik het niet voor elkaar kreeg. Gisteravond heb ik weer de hele boel losgehaald en toen wilde ik weten of het misschien iets bij de remplaat was dat verkeerd zat. De remplaat zat wel wat los en na daar de boel bekeken te hebben, heb ik hem wat strakker vastgezet. Dat is eigenlijk het enigste dat ik deze keer anders heb gedaan. En hij deed het opeens wel! Het zal er dus wel mee te maken hebben, maar hoe dat precies zit weet ik niet. Zoals ik al schreef ik hou van sleutelen, maar ben een amateur. Maar toen was het inderdaad kinderspel om de versnelling goed in te stellen en dat zware trappen valt achteraf ook mee. Ik heb er vandaag de hele dag mee gefietst en hij fietst weer als vanouds. Heerlijk!

Groetjes Denisa