Shimano Nexus 6+7 problemen

  • Pim

    Hallo,

    Sinds kort heeft mijn vrouw met haar gazelle Davos problemen met de versnelling. Het is een Shimano Nexus 7 .

    Het rare is dat hij in de 6 en 7 lichter trapt dan in de 5. Het lijkt dus of de 6 en 7 vervangen zijn voor een lichtere versnelling. Opnieuw afstellen helpt niet. De boel heb ik aan de buitenkant schoongemaakt en ook schakelt hij verder goed. Kraken of andere vreemde geluiden zijn niet aan de orde.

    Iemand een idee ??

    Ik ben bang dat het aan de naaf ligt, zou iemand dit kunnen bevestigen?

    Alvast bedankt voor de reacties.

    Pim

  • henri

    Hoi,

    Ik heb hetzelfde probleem met de naaf, het lijkt of 1234567 is verandert in 1234544

    Heb jij al een oplossing gevonden?

    Zo ja, zou ik ook graag horen waar het aan ligt en wat je er aan kan doen.

    groeten Henri

  • Paul

    Hallo,

    Ik zie dat er geen antwoord gegeven is. Ben wel benieuwd of je nog gevonden hebt wat het probleem (en oplossing!) was. Ik heb namelijk precies hetzelfde. Afstelling is goed, maat de 6 en 7 fietsen lichter dan de 5.

    Paul

  • hans valk

    de fabrikant adviseert om na 2 jaar het binnenwerk van de naaf met speciale olie te reinigen/smeren Zij hebben daarvoor ook een kunststof reservoir met olie beschikbaar. Het spul is echter nogal prijzig Komt al gauw op 100,00 euro en je doet er ongeveer 5 keer mee Na deze behandeling loopt die weer prima ( er vanuit gaande dat er geen sprake is van slijtage door ouderdom/gebruik)

    Bij de huidige montagetarieven zal de tweewielerspecialist al gauw complete vervanging adviseren Je loopt namelijk de kans dat na demontage/reiniging /montage het nog niet goed loopt en men alsnog moet vervangen ( dus voor een deel dan dubbele kosten)

    Bij de tweewielerspecialist betaalt u al gauw 100 tot 125 voor een nieuw binnenwerk ( voor de Nexus naaf is behalve lagers en wat kleinere onderdelen niets “los” verkrijgbaar en moet je dus een compleet binnenwerk aanschaffen) Daarbij komt nog het de/monteren van achterwiel in de fiets en het wisselen van het binnenwerk .

    Ben je een beetje handig dan kan kan je het binnenwerk van de naaf zelf de/monteren Informeer eerst bij een rijwielzaak of zij het losse

    binnenwerk kunnen reinigen met die speciale olie Je betaalt dan alleen hiervoor en de rest doe je zelf en dat kost niets

    Gaat het om een oudere fiets die niet dagelijks intensief gebruikt wordt en je wilt er zo weinig mogelijk aan uitgeven dan kan een gebruikt binnenwerk een oplossing zijn. Probeer voor de koop wel zekerheid te krijgen dat het werkt of spreek een garantietermijn af van bijvoorbeeld 1 maand Ik lever regelmatig op dergelijke condities gebruikte binnenwerken voor 35,00 Vaak zitten ze nog in een fiets, dan kan die voor de koop getest worden Mocht de naaf binnen 4 weken toch stuk gaan dan bied ik als dit bij de koop is afgesproken of een andere of geld terug

    NB Gebruikt spul is geen optie voor een fiets die dagelijks intensief gebruikt wordt.Je loopt de kans dat de zaak na relatief korte tijd .wederom stuk gaat en dan kan je weer opnieuw beginnen! In zo'n geval of bij een vrij nieuwe fiets adviseer ik om een nieuwe set te nemen