Ervaring met fietsband: Sensamo allround

• mark

Ik heb de band nu een goed jaar, 4 tot 5 keer al lek gereden op zo'n 2300 km.

Het probleem zit hem denk ik in het profiel wat nogal grof is, en waar steentjes in blijven zitten en die door de band binnen dringen.

Het rubber is ook zacht lijkt me zo.

Laatste keer weer eens lek, band nagekeken niets scherp ontdekt volgende dag weer plat!

Nu de dresco antilek vd Formido gemonteerd, kwam goed uit de fietsbanden test.

Kijken of dat bevalt, ziet er goed uit wat grof profiel rubber wat harder dan de sensamo en band lijkt wat smaller.

wat zijn jullie ervaringen met verschillende fietsbanden?

• Sjef Schellings

Met bouwmarkt banden heb ik alleen slechte ervaringen. Het probleem van je banden zit in het gebrek aan een breakerlaag, niet in de rubberlaag. Rubber houdt op zich niets tegen. Wel kan een structuur waarbij steentjes vastzitten en vervolgens met elke omwenteling verder naar binnen worden geduwd uiteindelijk leiden tot een lek. Dus regelmatig het oppervlak van je banden controleren. Ik heb van jouw merken nog nooit gehoord. Zijn waarschijnlijk voordelig in aanschaf. Wat niets kost, kan niets zijn! Ik kies voor kwaliteit. Dit geeft duizenden zorgeloze kilometers. Kost wel geld. Het is maar wat je wilt. Schwalbe is mijn merk. Ervaring met: Schwalbe Big Apple (reeds de derde set), Marathon Supreme, Marathon Dureme, Marathon Racer. Meer dan 30000 kms inmiddels. Lijkt me genoeg.

Ben benieuwd uit welke fietsbandentest een bouwmarktmarkt als goed werd gewaardeerd? Of een band smaller is, blijkt uit de maat en dat staat op de band. Wellicht denk je dat een smallere band minder gauw lek kan, sorry. Dat heeft er niets mee te maken. Een bredere band loopt lichter en hoef je minder hard op te pompen. Voordeel is dat de band vervormt en over het scherpe voorwerp heenrijdt. Smallere banden moeten op meer spanning gebracht worden en rijden in een scherp voorwerp. hebben ze een breakerlaag, dan heb je geluk gehad, anders……

• Sjef Schellings

Na wat googlen gevonden: Sensamo is geen merk, het is een model van CST, Cheng Shin Tire dus. Staat beslist op de band. Deze band is zeer licht en niet voorzien van een breakerlaag, zoals ik al vermoedde. Een breakerlaag kost gewicht, geld en rolweerstand, vandaar…

• mark

@Sjef. klopt niet helemaal de 2 door mij genoemde banden hebben wel een anti lek laag.

• Sjef Schellings

Maar dan toch wel een hele slechte breakerlaag, meer in naam, dan in effect.

• mark

Ik zal deze band van Dresco eens testen en kijken of ie beter of veel slechter is dan een dure ‘merk’ band.