losse tandwielen

  • Has

    Hoi,

    Ik heb op mijn racefiets een (oude) shimano 105 8-speed groep zitten.

    Nu wil ik in de bergen fietsen en mijn verzet daarop aanpassen.

    Voor doe ik dan 52-39 en ik wil graag makkelijk langdurig bergop rijden.

    Achter denk ik dan aan 30-28-26-23-21-18-15-13.

    Kan dit?

    Of stellen jullie wat anders voor?

  • Sjef Schellings

    Dit kan zeker. Je zult losse tandwielen (dikte 1,8mm) en 8v spacers (3mm) nodig hebben, te koop bij een wielerspecialist. De stap van 15 naar 18t zal zeer hakerig schakelen, maar het gaat wel. Alle 8v standaard cassettes tot 30 of 32t beginnen bij 11t en hebben veel grotere stappen bij de grote kransjes. Overigens is 39x30t een behoorlijk zwaar verzet in het hooggebergte, als je dat “makkelijk” wil rijden moet je van zeer goede huize zijn. Aan de voorzijde kun je de 39t nog vervangen door een 38t (van TA Spécialités Alizé). Dat is het minimum. Ik heb er nog een liggen, tweemaal op de Ventoux gebruikt. Het verschil tussen 28 en 30t is trouwens nauwelijks te merken. Ik vind het niet zinvol, een verschil van 10%, dus van 27 naar 30t is wel goed merkbaar en dus nuttig.

  • Sjef Schellings

    Ik neem aan dat je weet dat je 30t niet met een gewone dubbele achterderailleur kunt schakelen. Een triple wegderailleur 8v of 9v (gebruik dan ook een 9v ketting en der.wieltjes) of een eenvoudige mtb derailleur is nodig.

  • Has

    Ik rij wel eens in Limburg op de 39x26. Dit gaat, maar omdat ik wat langer (meer kilometers) in de bergen wil rijden wil ik wat meer reserve hebben. Vandaar de 28 en de 30 erbij en kleinere stappen dan de standaardcassettes die in die range stappen van 3 of 4 hebben. Omdat het een eenmalig iets is, wil ik geen geld uitgeven voor een extra derailleur. De 30 zou dan moeten vervallen? Ik heb dan nog alleen de 28 als “reserve”. Of zou 29-27-25-23-21 een goede keus zijn?

    Ik ben niet gebonden aan de stap 15-18. Dat kan wat mij betreft bijvoorbeeld ook 16-18 zijn.

  • Armand

    Mijn ervaring is dat je met een normale derailleur (korte kooi) probleemloos achter een 30 kunt gebruiken.

    Op mijn 7 v racefiets 13-14-15-17-20-24-30 en een triple 28-42-52 met een oude Shimano 600.

    Natuurlijk moet je dan niet op het grote voorblad schakelen (52-30), maar dat doe je sowieso niet vanweg de kettinglijn.

    De kettinglengte is wel kritisch. Het bovenste derailleurwieltje moet vrij blijven van het 30 tands kransje.

    Het handigst is om 2 kettingen te gebruiken. Een voor je standaard verzet en een iets langere voor je bergverzet.

    Ik gebruik al vele duizenden kilometers KMC met een missing link sluitschakel. Werkt perfect, ook na duizenden kilometers en tientallen keren open en dicht klikken.Dan kun je zonder gereedschap in een paar seconden de ketting verwisselen (en schoonmaken/smeren).

    Een kettingpons gebruik ik al jaren niet meer, behalve voor het op lengte maken van een nieuwe ketting.

    Succes,

    Armand

  • Sjef Schellings

    Naar aanleiding van wat Armand zegt, het volgende. Ik ken ook voorbeelden van dubbele derailleurs die 30t schakelen, maar een regel is dat beslist niet. Het hangt dan voor een groot deel af van het formaat derailleuroog, feitelijk de c/c gemeten afstand tussen achteras en bevestigingsbout derailleur. Als die groot genoeg is (ca. 30mm) zou het wel eens kunnen lukken. Voorts kun je de b-screw helemaal indraaien, hoewel het schakelen daardoor behoorlijk hakerig en schokkerig wordt.

    Voorts merk ik op dat klimmen in het hooggebergte (niet de molshopen in Zuid-Limburg of de heuvels van de Ardennen) geleerd moet worden en dat doe je niet in een keer. De reis erheen en verblijf kost tientallen keren de prijs van een achterderailleur. Veel plezier!