hoe fietspomp repareren?

  • Lutz

    Ik heb een leuke fiets pomp met voet en manometer en een dubbele kop, waarmee ik in feite autobanden, en alle soorten fietsbanden moet kunnen oppompen. Autobanden pomp ik niet, ik heb alleen fietsen met het dunne franse ventiel en fietsen met gewone ventielen, soms ook als “blitzventiel” gekend.

    Terwijl ik geen problemen heb met franse ventielen gaat het met de dikkere blitzventielen geregeld mis. Vervanging van de dubbele kop levert geen voordeel op. Bij blitzventielen ontsnapt de lucht gewoon tussen kop en ventiel, en vervolgens springt het kop af. (Ik heb zo een kop, die ik door middel van een hendel kan vastzetten).

    Ik blijf er toch met beide soorten ventielen zitten. Is er een mogelijkheid, dat voor goed te repareren, of is de oplossing een tweede pomp alleen voor blitzventielen te gebruiken een een pomp, dus de bestaande pomp, alleen voor franse ventielen.

    De pomp zelf kan nog makkelijk tot 5 bar oppompen en was destijds met 49,95 NLG vrij duur.

  • Sjef Schellings

    Blitz ventielen? onbekende naam. Als je daarmee “hollandse” ventielen bedoelt, de naam is dunlop.

    Mijn suggestie is twee ledig: koop indien mogelijk een nieuw rubber voor in de kop. Als het SKS is, zijn die te koop. twee is het gebruik van een adapter die je op de dunne schroefdraad draait en dan de rubbervan de kop erop vastzet.