Hoe stel ik mijn Shimano/Nexus 8 versnellingen af? De 8 versnellingen zitten in de achternaaf dus er is maar 1 tandwiel en alle onderdelen (bediening, kabel, draaischijfje wat versnelling op de achteras bediend) zijn origineel. De beschrijving zegt dat de versnelling in zijn 4 gezet dient te worden en dat dan op het achterasdraaischijfje 2 streepjes tegenover elkaar moeten staan. Dit is in te stellen door het draaimechanisme bij het handvat te verstellen (buitenkabel langer of korter maken).
Indien ik het handvat op 4 op deze 2 streepjes afstel heb ik 8 netjes versnellingen maar trapt de 5 en soms de zes soms tijdens het fietsen gewoon even door. Net of de ketting een tand op het tandwiel vooruit schiet. Niet op vaste momenten maar gewoon spontaan. Ketting is normaal op spanning en tandwielen zij gewoon goed.
Door de 2 streepjes niet helemaal in zijn 4 tegenover elkaar te zetten blijft het probleem aanwezig of verschuift naar andere versnellingen of een versnelling trap helemaal door.
Deze kwaal heeft de fiets van nieuw af aan al gedaan en via garantie werk is er uiteindelijk een geheel nieuw achterwiel inclusief de versnellingsnaaf in gegaan. Na dit toch het probleem niet helemaal weg maar sporadisch .
Nu omdat de versnellingskabel los geweest is van het draaimechanisme wat op de achteras zit, dit omdat het achterwiel uit de fiets is geweest voor het wisselen van een achterband, het probleem als voorheen weer aanwezig.
Wie herkent dit en weet de oplossing.
Deze dan uiteraard van harte welkom want deze kleine verspringing is ZEER hinderlijk.