advies gevraagd: welke fiets kan ik het beste kopen?

• Maureen

Beste mensen,

Ik wil graag beginnen met fietsen. Ik ben een absolute leek. Ik probeer met te verdiepen in het onderwerp, maar ik merk dat er zoveel merken zijn dat ik niet weet wat te kiezen. Ik wil volgend jaar de Elfstedentocht gaan fietsen en daarna 1 a 2 keer in de week op asfalt fietsen en met regelmaat zo'n schelpenpad. In een fietsenwinkel is me een fitness bike geadviseerd. Dus daar ben ik naar op zoek. Wil er eigenlijk niet al te veel aan uit geven, aangezien ik niet weet hoe het fietsen me gaat bevallen. Veel merken zijn enorm duur, maar als ik een minder duur merk kies, weet ik niet of ik daar goed aan doe. Heb nu een nieuwe Ideal gezien voor 399Euro, maar wat koop ik dan? Wat zou nou een goede fiets zijn om te kopen? Dan zou ik evt nog op zoek kunnen gaan naar een tweedehandsfiets.

En als iemand een site weet waar ik beter mijn vraag kan stellen, hoor ik dat ook graag.

Ik hoop op een reactie.

Gr Maureen

• Sjef Schellings

Hoi,

Voor een goede nieuwe fiets die je een aantal jaren en zonder defecten kan vervoeren is 399 euro inderdaad erg weinig, voor welk type fiets ook. Een jonge gebruikte fiets, het beste te kopen bij een handelaar -je hebt er zelf nog weinig kijk op- lijkt het verstandigste. Het advies van een fitness fiets zou ik uitbreiden tot een sportieve hybride. Die hebben wat dikkere banden (voor die schelpenpaden en rollen lichter). Het zijn meestal niet de merken die duur zijn, maar de gebruikte onderdelen. Dure onderdelen betekenen kwaliteit en jarenlange dienst zonder problemen. Dus op de lange termijn zijn ze goedkoper. Als voorbeeld van een fiets die je zou kunnen overwegen: advertentie Gazelle Puerto op marktplaats nr. 597607587. Dit is, ondanks de tekst van de advertentie, overigens geen fitness fiets. De hydraulische remmen op deze fiets zijn werkelijk fantastisch. Je wilt nooit meer iets anders. Hoewel ik geen voorstander ben van verende vorken. Ik geloof dat je deze kunt blokkeren, anders gaan ze deinen, ook als je dat niet wil. De fiets ziet er weinig gebruikt uit. Maar er zijn er meerdere ongetwijfeld. Shimano Alivio is een minimum kwaliteit. Op de site van de Fietsersbond vind je ook andere fietsers met dezelfde vraag en antwoorden waar ik ook met advies aan bijgedragen heb. Op dat forum moet je wel een gebruikersnaam nemen met wachtwoord.

• Maureen

Super bedankt voor de reactie.

Ik ga gelijk kijken.