Lijkt me een heel interessant project. Hoe en wat had je in gedachten?
Mijn ervaring met mijn eigen kinderen is dat ze op 5-6 jarige leeftijd wel kunnen fietsen, maar nog zoveel aandacht nodig hebben voor het overeind blijven en het rechtdoor fietsen, dat het heel lastig is ze ook veilig door het verkeer te loodsen.
Nu wonen we in een dorpje met veel fietspaden door het bos en zo, dus daar kunnen ze redelijk veilig fietsen. ik zeg redelijk, omdat ook daar een zekere basis nodig is (rechts fietsen, RECHTS, NEE, andere rechterkant!) en (hier dit paadje in, kleine bocht, KLEINE BOCHT!). Wat is rechts, wie heeft voorrang, voorrang moet je krijgen, niet nemen.
Enige wat je volgens mij kunt doen om deze kinderen veilig te laten fietsen: coachen, coachen en coachen, en zelf heel goed op blijven letten want ze fietsen je zo onder je wielen. Wat oefenen op verkeerssituaties betreft: ga naar verkeerspark assen of zo.
Wat wel kan (eigen ervaring): als je iedere dag dezelfde (ip veilige) route naar school fietst, deze al coachend met kinderen fietsen. maar vergeet dan je eigen slordigheidjes niet. En denk vooral niet na een half jaar: nu kunnen ze het zelf, want dat is niet zo. Tenminste niet met het huidige autoverkeer rondom veel scholen… Enne, vriendjes zijn funest voor het naleven van moeizaam aangeleerde gewoonten. maw, als er een keer een vriendje of vriendinnetje meefietst, dan gelden er ineens andere regeltjes voor je kind (wie is het eerst bij die bocht, wie vliegt er het hoogst over die drempel, etc).
Maar nogmaals, ik ben heel benieuwd wat en hoe je in gedachte hebt. Is er nog contact geweest met fietsersbond of VVN?