Welke crosshybride ??

  • gortj00

    Wie kan mij advies geven. Ik moet helaas van de arts stoppen met voetbal vanwege slijtage aan de enkel. Advies van hem is fietsen/zwemmen. Aangezien ik zwemmen niks vind kies ik dus voor het fietsen.

    Nu ben ik al bij een paar winkels geweest maar elke winkel probeert natuurlijk dat te verkopen wat ze zelf hebben.

    Bovendien zit ik met mijn gewicht waar wat af moet wat ik wil bereiken door te fietsen. Momenteel zit ik op 115 kg dus de fiets moet wel degelijk zijn.

    Ik zoek eigenlijk een crosshybride aangezien ik 90% op de weg zal fietsen. Wil niet echt voorover zitten dus een racefiets valt af en ik wil ook iets dikkere banden als een racefiets.

    De een zegt wel een verende voorvork (met lockout) en de ander zegt heb je niet nodig als je 90% op de weg fietst.

    Zelf heb ik voorkeur voor een Bulls en dan de Cross Swing, Flyer of crosstail.

    Ik wil er maximaal 6 a 700 voor uitgeven.

    Wie heeft tips

  • Sjef

    Je hebt al het nodige voorwerk gedaan. Ik ben ook van mening (op basis van bijna 20j ervaring) dat je geen verende vork nodig hebt, is zwaarder (1-1,5kg) hinderlijk inveren wanneer je klimt. Helemaal blokkeren kun je ze niet. Ook hebben ze onderhoud nodig. Bovendien geef ik de voorkeur aan velgremmen. Goedkope schijfremmen en daar hebben we het hier over, geven vaak problemen, aanlopen van de blokjes, snelle slijtage van de blokjes (zijn maar 2mm dik) en onderweg niet zonder gereedschap te vervangen. V-brakes zijn prima, BBB heeft tristop blokjes, die verslijten zelf en niet de velg! Naast Bulls vind je bij Stevens de 6X liet. Zelfde prijsklasse, wel Schwalbe banden, Bulls heeft noname banden. 10% korting op de adviesprijs is gebruikelijk. Deze modellen rijden snel en comfortabel op de legendarische Schwalbe Big Apple banden, in 50-622. Ingebouwde vering en lage rolweerstand. Heel wat minder dan die “cross”banden. Echter, de frames hebben vaak niet voldoende ruimte tussen de liggende achtervork. Vooraan en achter bovenaan wel. 5jaar geleden pasten ze niet bij Bulls en Stevens. Nu deze ook 40-622 banden hebben is de ruimte in de vork wellicht groter geworden en passen de BA wel (zijn in werkelijkheid 46-47mm breed).

    Ik ben al aan mijn derde set en ruim voorbij de 25000 km. Echt heerlijk fietsen. Om aan te denken na het verslijten van de eerste set. Met jouw gewicht zal dat redelijk snel gaan. Als je fiets bij een dealer koopt, dan heeft hij je gezien en dan kent hij je gewicht in combinatie met het materiaal. Dan moet hij ook de garantie gestand doen, bij eventueel gebroken spaken enz.