slechte kwaliteit Giant

  • MiketheBike

    Een winkel is ten delen aansprakelijk, komt de winkelier er niet uit dan behoort de leverancier hiervoor iets aan te bieden. Want als een fiets niet goed zou zijn gelast dan is de aansprakelijkheid namelijk niet voor de winkelier want die heeft het product niet gemaakt. En derhalve dus niet aansprakelijk.

    Als mijnheer nou eens met Giant gaat bellen, dan komen ze (Giant kennende) wel met een correct oplossing.

    Maar ga nu niet lopen zeuren over productaansprakelijkheid enz. Daarvoor moet je maar naar Amerika gaan verhuizen, en wat zal jij het druk hebben met brieven tikken en commentaar leveren op leveranciers zoals Appie Heijn, C1000 enz.

    Ik adviseer Erik even contact te leggen met Giant.

    MiketheBike

  • Harrie

    Of de dealer of de fabrikant (of allebei…) aansprakelijk is: het blijft een vreemde zaak als de dealer hier geen duidelijkheid of oplossing kan bieden.

    Het lijkt me in het belang van zowel de dealer als van de consument dat deze zaak tussen hen wordt opgelost.

  • pieter

    Waar die regeling voor is bedoeld is te voorkomen dat mensen van de dealer, naar de groothandel, naar de importeur, naar de samensteller (giant), naar de fabrikant van de derailleur, naar de fabrikant van de daarin verwerkte schroefjes, worden gestuurd. Misschien zijn de schroefjes niet goed en gaat het daardoor mis. Niks mee te maken.

    Eén aanspreekpunt dus: degene die geld uit jouw handen heeft ontvangen. Wat die met al die anderen regelt is zijn/haar zaak.

  • MiketheBike

    Da's jouw mening. Ik ben het er niet mee eens.

    Maar is het jouw fiets of hoe zit dat, want het enige geleuter is over tros radar terwijl je degene met het probleem alleen maar brieven laat schrijven. En die wil nu juist fietsen. Door 1 telefoontje naar Giant te doen voorkomt die een hoop geneuzel.

    MiketheBike

  • ender

    Hey hoi!

    Ik heb net m'n Giant racefiets (Cadex afgemonteerd met Shimano Ultegra) verkocht na 9 jaar trouwe dienst! Mijn ervaringen zijn dus anders.

    Het probleem dat hier verkondigd wordt, ligt niet aan het Giant frame, maar aan het (wellicht niet zo hoogwaardige kwalitatieve) schakelsysteem. Dat is dus Shimano. Ik weet dat Shimano diverse verschillende soorten schakelsystemen verkopen, van ummmmm deore? tot aan dura ace. Dura ace gaat bijvoorbeeld 60.000 km mee (dat zeggen ze tenminste), ultegra 30.000 km, en wellicht die van jou “slechts” 15.000 of misschien nog minder. In ieder geval weet ik wel dat ik tussentijds regelmatig mijn ketting moest vervangen en eveneens een aantal tandwielen. Het hangt er ook helemaal vanaf of je veel door de blubber fietst, of je (onevenredig) veel kracht zet en of je je ketting en onderdelen regelmatig smeert en welk soort schakelsysteem wat je hebt gekocht. Ik neem aan dat het schakelmechanisme het nog doet en dat alleen de ketting en de tandwielen aan vervanging toezijn. Het zou best eens kunnen zijn dat het normaal is dat je om de 2.000 km je ketting moet vervangen en om de 6.000 km je tandwielen (afhankelijk van het aangekochte type schakelsysteem).

    Grtz,

    Ender

  • Michel the mechanic

    Ultegra is natuurljk top.

    Het gaat erom dat giant vaak imitatie delen monteert en dus daardoor bepaalde delen niet of slecht met elkaar functionenren.

    Als giant al hun fietsen met goede complete groepen afmonteerd is het een perfect product,maar dit kan voor elke fiets gelden.Slechte frames zie je zelden maar wel vaak een mengeling van goede en slechte imitatie componenten.

  • MiketheBike

    Aloha,

    Op zich is er niets mis mee om een goedkopere parts te monteren, want daardoor kun je vaak een betaalbare fiets bekomen, want Koga bijvoorbeeld had een vergelijkbaar frame en was qua afmontage stukken beter en daardoor tegelijkertijd duurder (ruim).

    Alle spullen kunnen redelijk lang mee gaan, als je het maar onderhoudt.

    Ik rijdt zelf met een Giant Cadex met complete Chorus, geen centje pijn.

    Maar meneer met de klacht betrof een Giant Tourer. Een sportieve “gewone” fiets.

    Afmontage redelijk, maar onderhoud is troef 1

    Maar het vreemde is dat ie nog niet heeft gereageerd op wat hij tot nu toe heeft gedaan.

    Beetje jammer,

    Op deze manier is Giant afzeiken errug makkelijk

    MiketheBike

  • paul

    Hallo ho ff.

    6000km!

    dat is lang voor ketting + tandwielen enz!

    had je maar een dichte kast moeten nemen of je fiets beter moeten onderhouden.

  • dvanderwal

    Ik heb ook hele andere ervaringen met Giant. Afgelopen jaar ben ik met 3 vrienden naar Rome gefietst. We reden alle 4 op Giants, varierend van een Giant Jubilee (1350 gulden) tot een Giant expedition. We hebben met geen enkele fiets problemen gehad. Echt het enige dat we tijdens deze rit gehad hebben is 1 lekke band met de Custom Super Lite. That's all. En we hebben tijdens deze rit redelijk wat onverhard terrein genomen en onderhoud hebben deze fietsen tijdens de rit niet gehad.

    Ik denk dat ook de afstellingen van de versnellingen heel erg belangrijk is. Wanneer je fietsenmaker elke keer nieuwe onderdelen monteert maar deze slecht afsteld zal dat het slijtage proces aanmerkelijk versnellen. Ook moet worden opgemerkt dat de manier van schakelen zeer bepalend is voor het slijtage proces (ik wil hiermee niet zeggen dat Erik op de verkeerde manier schakeld), maar tijdens onze tocht hebben we veel kettingen horen ‘ratelen’ doordat mensen verkeerd schakelden. En je mag aannemen dat dit geen onervaren fietsers waren. We zijn zelfs een Nederlander tegengekomen die tot drie keer toe een nieuwe ketting (Shimano deore) van zijn Koga in tweeën trapte. Wat ik hiermee wil aangeven is dat niet altijd het materiaal bepalend is, ook de omgang ermee is een belangrijke factor. Bovendien is 6000 km zoals hier al diverse malen vermeld is helemaal niet slecht voor een gemiddelde derailleur versnelling.

    En het is inderdaad niet sportief Giant eerst helemaal af te zeiken en vervolgens niet meer te laten weten hoe er op het probleem gereageerd is.

  • erik

    ja sorry dat ik nog niet gereageerd had maar ik ben hier n hele tijd niet geweest. t was trouwens niet de bedoeling om Giant ff lekker af te zeiken, maar ik vroeg me ag het normaal is dat ik zoveel geld kwijt ben aan onderhoud. maar om even te vertellen wat is gedaan heb: niks… mn fiets rijdt nog steeds al is het met nog drie versnellingen en als ik mn agressie kwijt wil pak ik ff mijn nieuwe mtb (Raleigh, geen Giant ;) ) Ik heb besloten om maar gewoon te blijven fietsen totdat t echt niet meer gaat en daarna een fiets nemen die ‘niet kapot kan’ een soort kronan dus, met geen of drie versnellingen ofzo

    bedankt voor alle reacties,

    Erik

    PS voor de mensen die denken dat ik m niet onderhield, dat is dus niet zo; minstens 1x per week teflon dr op gespoten. Maar ik heb geen tijd en zin om elke week mn ketting te gaan lopen schoonmaken, dat moet in principe niet zo vaak nodig zijn vind ik bij een school-huis fiets. maargoed ik ga kijken of ie t nog 7000 km volhoudt, dus bedankt en tot ziens allemaal