goede houding/fietsafstelling

• Ilanman

Dag mensen.

Een paar maanden terug ben ik regelmatig gaan fietsen en had daar erg veel plezier in, maar na een tijdje kreeg ik pijn in mijn onderrug die uitstraalt naar mijn been. Waarschijnlijk een ingeknelde zenuw. Dat lijkt met mijn fietsafstelling (hoogte, stuur, etc.) te maken te hebben. Nou hoor ik van alle kanten hele goede adviezen van mensen, over wat er mis kan zijn en waar ik op moet letten. Maar niemand heeft mij tot nu toe kunnen helpen de juiste positie te vinden. Kan iemand mij vertellen waar ik daarvoor terecht kan? (Bij de zaak waar ik mijn fiets kocht, zei men: “Zo zit je lekker ver voorover, lekker sportief..”, dus betwijfel ik of men daar echt aan fijnafstelling doet.)

Groeten, Ilanman.

• Emmo

Ga naar een goede speciaal zaak waar je niet met zo'n opmerking word afgescheept. Niets is zo belangrijk als een goede zit positie.

• Ilanman

Yep, dat heb ik gemerkt.. Maar kan ik bij zo'n zaak aankomen met een fiets die ik ergens anders heb gekocht? Ik kan me voorstellen dat ze daar niet op zitten te wachten; ze zullen me geen fiets verkopen.. Of doen ze dat ook tegen standaardtarief voor mensen die met fiets binnen komen lopen?

Anyway, thanx voor je reactie. Groeten, Ilan.

• pieter

“Lekker laag” is niet voor iedereen van toepassing. Zeker iemand die het fietsen nog niet gewend is, kan een rechtop houding veel prettiger zijn. Verander de afstand tussen zadel en stuur eens door het zadel te verschuiven of de “strop” om te keren. Bij een zere onderrug denk ik aan het verkleinen van de afstand tussen stuur en zadel. Misschien is het stuur ook te verstellen zodat het dichter bij het zadel komt.

• Ilanman

De ‘strop’? Is dat waar je zadel en zadelpen aan elkaar zitten? Die omdraaien zodat hij naar voren steekt? Misschien wel een idee. Thanx.

• pieter

ja dat gedeelte bedoelde ik. dat heet de strop. Probeer maar eens, misschien helpt het.

• Ilanman

Ga ik doen! Ik merk al wel dat ik op een hometrainer waar ik veel rechter op zit en het stuur dichterbij staat, dat de problemen niet opspelen, terwijl ze op mijn fietsje wel terugkomen. (Ik heb een tijdje niets gedaan en heb niet meer 24 per dag last..)

Thanx.

• pientje

Hoi Ilan,

Je kunt ook proberen een kortere stuurpen en/of een stuurpen die iets schuin omhoog loopt op je fiets te zetten. Daarmee verkort je ook de afstand stuur-zadel.

De suggestie die Pieter deed, voldoet soms ook, maar wij gebruiken die maatregel alleen als de stuurpen echt niet korter meer kan, als een soort nood-oplossing.

Als het dan nog niet goed is, moet je echt gewoon even langs een fietsenzaak gaan, het liefst eentje die veel van racefietsen weet. Ik denk niet dat het voor hen een probleem is dat jij die fiets daar niet hebt gekocht. Wij hebben ook een zaak en we zijn altijd blij als we mensen kunnen helpen, ook al komt de fiets niet bij ons vandaan. Een goede service en een goed advies is goud waard. Wij zien dan ook dat dit soort mensen, als je ze een goed advies geeft, vaak terug komen, omdat ze vertrouwen in de vakmanschap hebben. Dus…. gewoon proberen en langsgaan.

Succes met de afstelling

Marlien

• ilanman

Hoi,

Ook jij bedankt voor je reactie. Ik had inmiddels de zadelpentruc uitgevoerd en dat scheelde al, maar niet genoeg. De uitstraling naar mijn been bleef weg, maar ik voel nog wel spanning in mijn onderrug. Ik geloof dat de afstand tussen stuur en zadel aardig goed zit, maar het hoogteverschil niet; mijn stuur zit meer dan 15cm lager dan mijn zadel. Daarom wilde ik mijn stuur gewoon wat hoger zetten, maar om de één of andere reden kwammie niet los. Dus dat ga ik nog een keer proberen..

En dan te bedenken dat ik was gaan fietsen omdat ik na talloze atletiekblessures een ‘veilige’ sport gevonden dacht te hebben.. hihi..

Thanx allemaal, Ilanman.

• pieter

Het stuur ca 15 cm lager dan het zadel? Dat lijkt mij erg veel. In de meeste gevallen zit het stuur ongeveer even hoog als het zadel, althans uiteraard niet bij racefietsen. Daar zit de bovenkant van het stuur op dezelfde hoogte of een tikkeltje lager dan het zadel. Bij gewone weer en wind fietsen zit het stuur vaak zelfs hoger dan het zadel.