Gazelle Folata

• Judith

Ik denk erover om een Gazelle Folata (met recht stuur, niet met race-stuur) te kopen voor mijn woon-werk-verkeer (30km heen en 30km terug alleen bij mooi weer = geen regen).

Heeft iemand ervaring met deze fiets?

• Judith

Op mijn volgende vraag (“Deore of Acera?”) zei je, dat er een wereld van verschil was tussen de Playa en de Torrente.

Of had je misschien de Folata en de Playa uit deze vraag in je hoofd toen je dat zei? Daar kan ik me iets bij voorstellen: de een is een Gold Line Racing-fiets (hoewel 'ie vreemd genoeg qua prijs zelfs onder de prijs van de Playa zit) en de ander een “gewone” cross hybride.

Please, explain nog even. Morgen ga ik een fiets bestellen bij een grote fietsenzaak, waar ik prima erdere ervaringen mee heb. Echte fietsgekken met jarenlange ervaring en veel meer keuze uit allerlei merken dan alleen Gazelle.

En/Maar ik zal zeker nog mijn “mind” open houden voor andere merken en opties.

• Pino

Folata is alleen een kaal frame.

Ik zou een fietsje lekker bij Mike gaan kopen :-)

Maar als je zo twijfelt kun je misschien beter nog even wachten, anders heb je een fiets en blijf je twijfelen.

• Judith

Okee, waar zit Mike dan? Heeft hij een fietsenwinkel? Je bedoelt Mike The Bike?

• Judith

Hi Pino en Mike,

Nog even een aanvullend vraagje, dan wel extra toelichting op wat ik te besteden heb.

Okee, Pino, ik geloof dat je inderdaad gelijk hebt met die Folata (dat dat alleen een frame betreft, de afmontage komt er dan nog eens bij, erg duur en wat overdreven dus voor iemand die net start).

Je zegt verder “Handen af van schijfremmen bij die prijs”. Kan het voor die prijs dan per se niks zijn? Of is het dan meteen het goedkoopste van het goedkoopste?

Even voor de duidelijkheid (want ik heb ook al bij b.v. Koga Miyata op de site gekeken, maar dat is echt onbetaalbaar duur voor mij) over wat ik te besteden heb (in het kader van een Fietsplan vanuit mijn werk):

Voor de fiets: EUR 749,- (ik ben bereid tot EUR 1000,- bij te betalen als ik daarmee echt iets goeds krijg);

Voor accessoires: EUR 250,-.

Ik ben dus verder eigenlijk een beginner (met wellicht wat veel noten op haar zang), die de fiets voornamelijk aanschaft om op een sportieve manier met droog weer over goed asfalt van en naar haar werk (60 km totaal heen & terug) wil fietsen met als doel om extra conditie op te doen en een beetje af te vallen.

Ik moet dus ook b.v. een tas mee kunnen nemen voor het versjouwen van spullen (papierwerk). Ik heb geen ervaring met racefietsen en zie erg op tegen het voorovergebogen zitten (maar misschien is dit een ongegronde angst).

Ik zou het liefst geen fiets willen, waarbij ik voor elk hobbeltje en gaatje in het wegdek bang moet zijn voor het krijgen van een slag in mijn wiel (vandaar ook een beetje anti-race, maar misschien klopt dit idee ook wel niet).

Vanuit de bovengenoemde twee punten beredeneerd kom ik dus uit op een Cross-hybride (Gazelle) of b.v. Sport-hybride van Koga (maar die vind ik dus wat prijzig).

In winkels (ben al op diverse plekken geweest) word ik altijd gek gemaakt met accessoire dit-en-dat en versnellingssetje zus-en-zo. Het zegt me allemaal helemaal niks, maar ik moet toch gewoon ergens beginnen?

Ik krijg een beetje het gevoel, dat men Gazelle hier niet erg hoog aanschrijft, maar het is toch qua reputatie een prima merk, of zie ik dat verkeerd?

Wat zou men mij aanraden voor het geld, dat ik kan besteden?

• Judith

De zaken zijn toch heel anders gelopen dan ik had verwacht:

De fietsenwinkel raadde me inderdaad geen Gazelle aan, vanwege de mindere afmontage en mindere slijtvastheid voor de hoeveelheid kilometers die ik wilde gaan fietsen (minstens 3x per week 60 km per dag).

Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij een Koga Miyata Terra Liner Oval. Er worden nog wat zaakjes op gezet en volgende week kan ik hem afhalen. Ik heb er zin in. Dat wordt lekker fietsen. Het zal wel even wennen worden na mijn Gazelle Davos, die het de afgelopen tijd te verduren heeft gekregen elke dag.

Grappigerwijze kwamen we voor het binnengaan van de winkel buiten een fiets-gek tegen, die precies die fiets in handen had. Hij kon perfect vertellen, waarom geen Gazelle, geen merk-zus of merk-zo en wel die-en-die. Dat kwam goed uit. Stom toeval. Overigens vertelde de fietsverkoper niet veel anders dan die enthousiasteling, die buiten naar de nieuwste modellen in de etalage stond te kijken.

In ieder geval bedankt voor jullie adviezen, Pino en Mike. Dankzij jullie kreeg ik toch net op het laatste moment een “open mind” wat andere merken dan Gazelle betrof (want tot gisteren was in mijn ogen Gazelle de enige fiets, die uberhaupt in aanmerking kwam voor mij). Ik ben weliswaar wat duurder uit, maar heb toch het gevoel dat die meerprijs uiteindelijk wel zal lonen.

Groetjes van Judith!!

• Tanja

HI Judith,

Ik ben ook op jacht naar een mooie hybride maar dan voornamelijk voor de vrije tijd. Mag ik weten wat je voor de TerralinerOval hebt betaald met welke extra's?

Veel plezier van je nieuwe fiets gewenst!

Tanja

• Pino

Hoi Judith,

Gefeliciteerd met je aanschaf! Zonder meer een fraaie fiets waar je geen spijt van zult hebben en die goed aansluit bij je verwachtingen.

Geen idee waar Mike zit. Meestal op dit forum :-)

De personen die een e-mail adres hebben opgegeven kun je op deze pagina's herkennen doordat hun naam onderstreept is.

• Judith

Het Tanja,

De Terra Liner Oval kost EUR 1215,- (zie ook de Koga-site: www.koga.com).

Best prijzig (veel duurder dan ik eerst in mijn hoofd had, maar ik had nog wat van mijn vakantiegeld over en op mijn werk is ene zgn. “Fietsplan” ingesteld), maar mij is verzekerd, dat het het geld waard is en je ziet dus echt een duidelijk verschil tussen een Koga en een Gazelle (die ik eerst op het oog had, maar Pino en MiketheBike hebben me aan het denken gezet).

Ik gebruik de fiets dus voor woon-werk-verkeer (dagelijks 60 km in totaal en mij werd verteld, dat een Gazelle het na een jaar zou laten afweten, vanwege mindere slijtvastheid. Op deze Koga (volgens mij op elke Koga) zitten standaard de slijtvastere Deore LX versnellingen.

Vanwege het werk en de lange afstand heb ik gekozen voor de volgende accessoires:

* spatborden (zwarte, dus valt niet erg op)

* bagagedrager (ook zwart, hoop ik er t.z.t. weer af te kunnen halen, want het oogt natuurlijk minder sportief, maar ik moet toch ergens mijn fietstas aan kunnen hangen, als ik ervoor kies niet met een rugzak te willen fietsen?)

* verlichting (via LED-jes, dus geen dynamo nodig, lekker klein en niet opvallend (hopelijk wel voor auto's natuurlijk)

* SL-7-fietsslot met extra kabel, die je in het slot kunt klikken (SL-7 is nodig, anders krijg je 'm niet verzekerd)

* Sigma BC-800 fietscompu (actuele snelheid, rittijd, gewone tijd, gemiddelde snelheid en totaal afgelegde afstand (alle ritten bij elkaar)

* bijzonder simpele fietsbel

* fietsstandaard (sorry, guys)

* fietshelm (voor het geval ik bang wordt van mijn eigen snelheid, dat heb ik 1x meegemaakt toen ik 40km/u haalde, ben nog niet veel gewend)

Deze accessoires kostten bij elkaar EUR 197,-

Als je veel gaat fietsen, kan ik je zeker ook een wielrenbroek aanraden. Ik ben 2x heen en weer gegaan naar mijn werk in een gewone outfit en lag compleet open. Het fietscomfort wordt echt verhoogd met zo'n wielrenbroek (de mijne van AGU kostte zo'n EUR 50,-) en nu ik een Koga heb (i.p.v. mijn oude Gazelle Davos stadsfiets), fiets ik niet meer voor paal in mijn outfit.

Ik kan je nog niet vertellen hoe de Koga fietst, want ik kan hem a.s. zaterdag pas afhalen (ze zijn nu met die accessoires bezig), maar het zal ongetwijfeld een hemel zijn na de relatieve “hel” van mijn zware stadsfiets.

Succes met het uitzoeken van een fiets.

• Judith

Hey Pino!

Op dat email-gebeuren had ik nog niet zo gelet. Je hebt gelijk.

Nou ja, de Koga is reeds gekocht. Ik ben benieuwd hoe 'ie fietst. Het zal wel even wennen zijn, zulke fietsen ben ik niet gewend, maar dat zal best lukken. Mijn man heeft ook een Koga gekocht, zodat we ook in onze vrije tijd lekker iets aan de conditie kunnen doen.

Bedankt in ieder geval, dat je me aan het twijfelen hebt gebracht. ;-)

Groetjes van Judith!!