Gazelle Folata

• MiketheBike

Judith,

Gefeliciteerd met de aanschaf van je fraaie fiets.

Heb je hem ook wel goed verzekerd?

Om even een misverstand uit de wereld te helpen, ik werk in de ICT en niet in een fietsenzaak, heb ik wel eens gedaan.

PS Waar heb je je Koga gekocht, en al eens aan fietsschoenen gedacht (spd)?

Suc

MiketheBike

• Judith

Ik kan hem zaterdag afhalen en dan regelen we ook de verzekering (via Koga, is me verteld). Ik heb hem gekocht in Soest bij Van Homoet, een erkende Koga-dealer met veel ervaring en tevens enorme fietsgekken.

Goh, ik dacht echt dat je een fietsenzaak had of zo. Jouw antwoorden (en die van Pino en enkele anderen) komen zo professioneel over…… Ik had/heb er echt heel veel aan.

Nee, ik heb nog geen fietsschoenen, wel een soort gympen, die lekker doorwaaien. De trappers van de Koga zien er overigens redelijk “normaal” uit, dus heb ik die schoenen nodig?

Op dit moment bestaat mijn “fietskleding” alleen nog uit een wielrenbroekje. Er komt a.s. zaterdag ook een helm bij, dat leek me wel verstandig aangezien ik veel en lange afstanden ga fietsen.

Verder denk ik na over een wielrenshirtje. Waar moet ik op letten bij de aanschaf van zo'n shirtje?

Groetjes van Judith.

• MiketheBike

Ten eerste moet het lekker zitten!

Daarna moet het functioneren en dan pas de looks.

Of je moet de raad in de wind gooien, dan vindt ik het prima :-)

Je basispakket is : ondershirt voor het doorgeven van lichaamsvocht (zweet en transpiratie), daarover heen een basisshirt, liefst een coolmax of nalini.

Dan een eventueel shirt met lange mouw, of een windjack dat tevens waterdicht of hoog waterafstotend.

Fietsbroek kort met “dames” zeem is aan te bevelen.

Bijvoorbeeld Agu of Rif Raf, Terry, Louis Garneau.

Daarover heen een fietsbroek zonder zeem met lange pijpen.

Sokken, coolmax

en spd schoenen. Deze buigen niet door en geven dus het rendement in het trappen optimaal over. De schoenen kunnen ook zonder spd pedalen gebruikt worden, maar je hebt dan wel de keuze om ze later aan te schaffen.

en eventueel een fietsbril.

Als je eens in de buurt komt, ga dan eens naar Stappenbelt in Apeldoorn, ze zitten op de Kanaaldijk geloof ik.

Of Lohman in Amsterdam, hebben een speciale kledingwinkel in de Clerqstraat.

Suc6

MiketheBike

• Judith

Dank je voor je advies! Dar heb ik wat aan! Maarre… zoveel shirts over elkaar “van boven”? Doe je dat ook in de zomer?

Dat van die schoenen wist ik niet (dat dat zo werkte met die “harde zolen”). Prima. Ik ben weer helemaal op de hoogte.

Ik zal inderdaad allereerst op de functionaliteit gaan letten van b.v. shirts en daarna pas kijken of dergelijke shirts ook met “Farm Frites-embleem” te verkrijgen zijn. ;-)

Ik zal inderdaad eens op de De Clerqstraat in A' dam gaan kijken.

Dank je voor je tips en uitleg!!

• MiketheBike

In de zomer uiteraard niet, dan is een “zweet”hemd met een shirt korte mouw voldoende, al zal ik wel het regen cq windjack meenemen.

Suc6

MiketheBike

• MiketheBike

Judith,

Wat heb je dan met Farm Frites? Domo Farm Frites wielerploeg rijdt op Eddy Merkx fietsen hoor :-)

En Leontien van Moorsel heeft misschien nog een shirtje over. Daar staat Koga wel op.

MiketheBike

• Judith

Ik heb natuurlijk helemaal niets met Farm Frites, Mike! Ik zit niet eens bij een wielrenclub! Ik doe gewoon een beetje wijsneuzig, omdat ik mezelf met een Koga en een klein beetje fiets-ervaring nu een hele “piet” voel (volkomen onterecht, natuurlijk!).

Maar eigenlijk vind ik, dat ik eerst eens flink door moet fietsen en mezelf moet bewijzen dat ik het echt volhou en vooruit ga (en met name een stuk sneller ga, ook). Pas dan verdien ik een "over-het-paard-getilde-outfit-in-de-vorm-van-een-Farm-Frites-shirtje…

• Maria

Hallo Judith,

Ik ben ook op zoek naar een nieuwe fiets om dezelfde reden (maar 20 km.), met hetzelfde budget en heb precies dezelde twijfels. Vandaag heb ik een stukje op de Koga Adventure en de Terraliner-T gefietst. Heerlijk maar ze fietsen wel verschillend.

Hoe bevalt het rechte stuur en het smalle zadel, hoe bevalt de hele fiets?

Groeten van Maria