Gezien worden in het donker (op racefiets)

• Aernout

Hoe zorgen jullie ervoor dat je het (schemer) donker goed wordt gezien?

Zelf heb ik zo'n knipperend achterlichtje op m'n racefiets gezet. Verder heb ik wat stukken reflecterend tape op m'n fietsschoenen geplakt en draag ik tijdens het fietsen een reflecterende band om m'n arm. Nu ben ik nog aan het kijken naar een reflectortje om voor op de fiets te monteren.

Wat doen andere (race)fietsers om goed gezien te worden?

• mudbiker

een lampje aan je linker been door het trappen valt dit extra op.

• pieter

Let ook op dat je van de voorkant gezien wordt. Dat is waar je naartoe rijdt, en ergens tegenaan kunt rijden. Als ik een auto bestuur en moet afslaan over een fietspad heen kan ik een onverlichte fiets NIET zien aankomen. Niet in de spiegel, niet opzij, nergens. Wel als die fiets een koplamp heeft aanstaan. Als ik autorijd, ben ik zeer alert op fietsers. Ik wil er voor geen prijs eentje aanrijden, maar dat valt in het donker niet mee als de fietser zelf geen licht aanheeft en met name het voorlicht. Van achter zitten er meestal reflectors op, maar vanuit een afslaande auto heb je daar niets aan, en ook niet aan zijreflectors. Als je die ziet is het te laat. De rechtdoorrijdende fietser die ik voorrang moet verlenen moet zich eerder laten zien en wel met een koplamp. Op mijn fiets heb ik in het donker altijd licht aan.

• Judith

Er bestaan oplaadbare afklikbare koplampen van b.v. het merk Cordo. Overdag kun je die van je stuur afhalen en ‘s avonds geven ze lekker veel licht gedurende zo’n 150 minuten. Dat is vaak voldoende om thuis te komen.

• Pino

Let erop dat niet alle voorlampjes hebben ook een reflector hebben.

Er zijn ook losse reflectoren die je voor kunt gebruiken.

Fietsfabrikanten leveren (bijvoorbeeld) MTB's altijd aan de handel inclusief voor en achterreflectoren. Deze worden echter vaak niet gemonteerd maar weggegooid (het “staat” niet echt fraai op een sportieve fiets).

Neem evt de proef op de som en simuleer de situatie van de afslaande automobilist om te kijken of het werkt.

• MiketheBike

Gewoon de reflectoren gebruiken, een voor en achterlampje (voorkeur knipperend achter een een halogeen of constante brandende voorverlichting).

En eventueel zo'n geel reflecterend hardlopersvestje (Runnersworld oid).

Ik heb zelf verlichting van Vistalite, zie je van uit de verte echt wel aankomen.

Suc6

MiketheBike

• Judith

Ja, maar zie je die vestjes en reflectoren van voren ook, als je als automobilist b.v. op een kruising van rechts komt en even snel kijkt, of er een fiets aankomt?

• pieter

Het is opvallend hoe weinig fietsers hun licht aan hebben als het donker is. Voor zover ik ze zie, gaat het om de meerderheid van de fietser en ik zie er ongetwijfeld heel wat over het hoofd, zowel als ik een auto bestuur als wanneer ik zelf fiets (dat doe ik veel liever). Van achter geen licht: de reflector doet een deel van het werk, en bovendien ga je dan in dezelfde richting, wat een tijdvoordeel geeft door het kleinere snelheidsverschil. Dwars, bij een zijstraat, zowel in- als uitrijdend, is de koplamp essentieel. Voor zijreflectie is het te laat. Van tegenliggers gaan we ervanuit dat ze aan de overkant rijden, maar dat klopt niet bij tweerichtingfietspaden. Verwarrend voor wie het niet gewend is, zoals de meeste buitenlanders. Ik wijs de aanleg van zulke paden dan ook af. Liever geen fietspad dan zo een slecht aangelegd pad.

• Ace

Ik wil er (nogmaals) op wijzen dat een (knipperend) achterlicht van zeer groot belang is. De automobilist die je voorbijsteekt in de zelfde rijrichting en dan afslaat, realiseert zich net als bij brommers niet jouw (hoge) snelheid. Daarom is naast een (felle) koplamp van essentieel belang zodat ie je gezien heeft voordat ie af gaat slaan, dus zo vroeg mogelijk. Voor wie niet zo'n geel hesje heeft of wil, er zijn ook jasjes met reflecterende strepen, overdag onopvallen, maar als het licht erop schijnt superfel. Zo'n ding gebruik ik als ik in het donker de hond uitlaat en (met gevaar voor eigen leven) langs de kant van de weg loop…

grtz,

Ace

• Charles

Ik denk dat de veiligste oplossing is er van uit te gaan dat automobilisten je helemaal niet zien!!………..ik ben al zo'n 20jaar fietsforens in de regio Amsterdam en heb daar helaas al een paar keer kennis mee gemaakt.

Dit ondanks alle hierboven genoemde verlichting en reflectors.

Als je jezelf en je fiets heel wilt houden vergeet dan dat hele verhaal over voorrang en aanspraakelijkheid,dat is alleen maar leuk voor de verzekering.

Voldoende licht voeren en ze dan maar voor laten gaan als ze zo nodig moeten, vooral in de genoemde tweerichting-fietspaden.

Dat scheelt een hoop stress misschien nog een leuke tip………..www.enteract.com/~icebike/Equipment/lights.htm