Wie heeft zijn racefiets wel eens om laten bouwen van dubbel naar triple? Wat kost zoiets ongeveer? Ben namelijk zelf van plan om dat te laten doen maar heb geen enkele idee wat dat gaat kosten.
de macho's onder ons doen het gewoon nog met een 39/53.
als je je verstand gebruikt kun je simpel uitrekenen dat je met een triple lichter trapt en veeeeel meer keus hebt met versnellingen.
een 30/23 is lichter dan een 39/28. En ik denk dat je nog kleiner kunt dan 30/23. bijvoorbeeld met een 24 of 25.
Ik rijd achter met 13,14,15,16,17,18,19,21,23 en voor met 30,42,52.
Gerwin,
Wat heb je er nu op zitten, “wat” voor een fietser ben je (niveau,wedstrijd, pannekoekenhuis), wat wil je met je fiets gaan doen?
Ombouw naar triple kan altijd, maar of het de moeite is hangt van meerdere zaken af. Enig inzicht in je huidige situatie je plannen en evt budget zijn daarom welkom.
Heb afgelopen jaar circa 3.000 km gefietst, met als hoogtepunt Marmotte (uitgefietst). Ben nu bezig een serieuze racefiets te kopen, maar ben absoluut geen kenner. Kan ergens gebruikte amateurfiets krijgen met 52/39 voor en 11/12 tot 21/23 achter. Wil ik daarmee weer de bergen (en dat zijn nu de plannen) dan wil ik wel wat lichter trappen… Zo'n held ben ik nu ook weer niet. Zit dus nu met de vraag: vervang ik achter een aantal kransjes of laat ik fiets ombouwen van dubbel naar triple. Fietsen moet wel leuk blijven… zeker in franse alpen.
OK, stuk duidelijker. Als de fiets Campa afgemonteerd is kun je misschien volstaan met alleen een triple crank en een langer bracket, misschien een voorderailleur.
Een lange slag achterderailleur is alleen nodig als je echt alle combinaties wil gebruiken, maar waarschijnlijk zou je dat niet doen en gebruik je dan het kleine blad alleen op de 4 grootste tandwielen achter.
Bij Shimano zul je daarbij de shifter voor voor waarschijnlijk ook aan moeten passen en je fietsenmaker zal zeggen dat hij ze alleen per set verkoopt.
De kosten van dit soort ingrepen zou je moeten leggen naast inruil van je huidige fiets op een nieuwe waar al een triple op zit. Steeds meer merken brengen nu ook betere fietsen uit, uitgerust met triples.
Bij inruil voor een nieuwe krijg je vaak aanmerkelijk meer voor je huidige fiets dan als je hem “los” kwijt wil raken.
Zelf rij ik met een 46x34 crankstel (MTB zonder klein blad) en 11-25. In Nederland rij ik daarmee veel op het buitenblad.
Voor de Marmotte zou ik dan een 12-27 achter monteren.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?