Is fietsen verslavend?!!

• Judith

Toen ik begon met fietsen naar mijn werk heen en weer (52 km) verklaarde ik mezelf voor gek en verwachtte het niet lang vol te houden. Ik deed het alleen maar voor de conditie, was het idee. Nu het te koud en te donker is en ik weer met de trein ga (ik fiets over zeer slecht verlichte smalle landbouwweggetjes waar om de haverklap veel te brede tractoren voorbij komen, die doen of je er niet bent) heb ik echter een enorme “craving” naar het fietsen. Soms word ik midden in de nacht wakker met de gedachte/wens: “Ik wil fietsen!”.

Hebben anderen dat ook?

• Harrie

Wel verslavend maar ik word er niet badend in het zweet van wakker.

Gewoon een keer of 3 per week op de fiets kruipen gaat afkickverschijnselen goed tegen (Jazeker, er zijn nog plaatsen waar dat veilig kan. Afgesloten en verlicht).

• MiketheBike

Yep,

Maar eventjes wachten tot het iets lichter wordt, en dan gauw de fiets weer op.

Er zijn van die momenten dat ik een enorme drang heb, onlangs nog wat km's weggetrapt in het donker.

Midden in de nacht, ik moest er uit. Te lang niets gedaan en teveel in huis.

Fietskleding aangetrokken, fietsschoenen, lampie's op de fiets geklikt en gaan fietsen.

Dat luchtte enorm op, en lekker rustig op een dijk.

Maar dat heb je ook niet overal.

maar idd af en toe in de week stukkie fietsen doet wonderen.

MiketheBike

• mudbiker

ja fietsen kan verslavend zijn,ik heb zo,n tijd gehad dat ik 500 km in de week fietsten weer of geen weer.ik ging op de race fiets naar me werk 4 km was om 2 uur klaar en fietsten nog even een stukkie om 75 km en op zaterdag en zondag een ander leuk tochtje.ging ook op vakantie naar frankrijk met enroute.

maar ik ben toen goed afgekickt door me vrouw en later kinderen.

maar nu komt het fietsvirus weer terug niet zo erg als 12 jaar geleden maar toch wel 2 of 3 keer in de week op de race of mtb.en toch steeds weer de drang om te gaan fietsen dus fietsen is verslavend pas maar op…………..

• legion

Heel veel sporten hebben een verslavende werking, een regelmatige sportbeoefenaar krijgt naar ± 20 min sporten te maken met een verschijnsel dat veelal ‘flow’ genoemd word. Het is dat verschijnsel dat verslavend is en het gebrek aan ‘flow’ kan slechte gevolgen voor iig je humeur hebben. Is een tijd geleden ooit eens over gepubliceerd in elsevier (en mtb+ heeft toen dat artikel ook afgedrukt). Ik weet het niet meer zeker maar volgens mij kwam er met ‘flow’ dopamine in je lichaam vrij, een van de bekendste natuurlijke verslavende middelen.

———————————————————

They call me Legion, for we are many…

• Judith

Dopamine? Bedoel je niet endorfinen? Die zijn “familie” van de opiaten.

Leuk trouwens, om te horen, dat anderen dit ook hebben. Hopelijk wordt het gauw weer lichter.

• legion

Ik weet niet zeker welke stof er vrij komt

• Judith

Ik ben arts, ik zou het moeten weten. Maar mijn vraag ging niet echt om de medische achtergrond, maar om de ervaringen van andere fietsgekken. Ik vind het leuk om te horen, dat anderen ook echt “fietsgek” en een beetje (of juist heel erg) verslaafd zijn.

Fiets-ze!!!!

• Harrie

Bij mij komt er voornamelijk H2O en NaCl vrij.

Verder ook nog wat E=mc2

• legion

H2O komt met liters tegelijk vrij maar wordt met een zelfde snelheid toegevoegd, NaCl meet ik nooit.

Ennuhhh, E=mtb² toch?