afbreken crank

• Martin E. van Doornik

Beterschap met de wond in je kuit. Misschien kun je een steviger merk cranck nemen? Ik fiets zelf ook erg veel, dagelijks 25 km naar mijn werk, het gehele jaar door, maar nog nooit een gebroken cranck meegemaakt. In vakanties maak ik vaak fietstochten in het buitenland. Op 27 mei a.s. ga ik door Italië fietsen. En eind juni - begin juli a.s. fiets ik door Zweden.

Even enkele vragen: wat is de houding van jouw voet op het pedaal? Wat is jouw lichaamsgewicht? Is de zadelhoogte juist? Betreft het een linker of rechter cranck? De linker breken makkelijker af dan de rechter, omdat de trapkrachten op de linker cranck onafhankelijker is ten opzichte van de spanning van de rechter cranck welke met de ketting samenvalt.

Ik heb wel een paar keer een afgebroken pedaal meegemaakt, maar nooit een afgebroken cranck. Mijn fiets is een Giant FCR.

• Martijn

Zet je je fiets wel eens op zo'n fietsendrager met crankbevestiging? Anders kan ik me nooit voorstellen dat een crank zomaar 4x breekt.

• brkFietser

Van mijn Batavus Weekend 2006 zijn ook beide cranks gebroken. Precies door het midden. Vorig jaar zomer (links) en vorige week de ander, ik gok na zo'n 3000km?

Na het gapende wond verhaal hierboven is het wel een eng idee om een hellinkje op te trappen.

Het breken gebeurde zeker de eerste keer zonder noemenswaardige kracht. De nieuwe linkercrank van Shimano lijkt bijna twee keer zo dik. Rechts is vervangen door een normale ‘dunne’. Ik denk dat het hier wat gebrekkig aluminium betreft dat het na 3 jaar gewoon opgeeft.

Ik moet wel zeggen dat ik 105kg weeg en 2 meter lang ben.