Uit eigen ondervinding weet ik dat batterijverlichting (vooral de “budget”types) niet betrouwbaarder is dan dynamoverlichting; de mankementen hebben als enig voordeel dat ze zich concentreren in de lamp zelf: niet alleen lege batterijen, maar de hoeveelheid corrosie(roest)gevoelige contactpunten (aansluiting batterij, doorverbinding tussen de twee batterijen, schakelaar, plus contactpunten van het lampje of ledje maken het mogelijk iets te krijgen wat beslist niet betrouwbaarder is dan dynamolampen. Er is nogal wat rommel op de markt.
Verder heb ik geconstateerd dat sommige lampen niet helemaal uit gaan als de schakelaar op “uit” staat en de lamp dus batterijen vreet, zelfs zonder die te gebruiken.
Voordeel bij reparatie: vervanging is simpel.
Kosten van bv een originele Gazelle batterij-achterlamp: ca 35 euro. Zo een ding zit vrij kwetsbaar aan de bagagedrager.
Ik zie dagelijks in fietsenstallingen fietsen staan met de achterlamp aan. Niet bevorderlijk voor de levensduur van de batterijen. Bij terugkomst doet de lamp het vaak niet meer. Een enkele bewaker zet ze uit.
Grapje op middelbare scholen: alle lampen aan zetten.
(andere grap: alle niet op slot staande fietsen op slot zetten en de sleutels op een hoop gooien: zoek ze maar uit). Pubers zijn vindingrijk.