Veschil naafversnelling van sdram/nexus !!!

• Ron

Hallo ik zal eerst uitleggen waarom ik het verschil wil weten, de nexus trapt namelijk veel lichter dan de sdram, we hebben onlangs twee nieuwe fietsen gekocht mijn vrouw heeft gekozen voor een montego ( met batuvus frame ) omdat hij zo'n mooie kleur had, ik heb daain tegen een sparta hero genomen beide met 3 naafversnellingen. Waarom rijdt de montego met de nexus naafversnelling veel prettiger en lichter, dan de sparta met de sdram 3 versnellingsnaaf.

En belangrijker nog kan je er wat aan doen ??

Alvast bedankt voor de reacties.

• SNORKEL

Het kan zijn dat de Sram naaf te zwaar staat afgesteld,de losse conus met borgmoer,aan de kant van het tandwiel draait net als bij de oude Sachs naaf tegen een dood punt aan op de as en daar is verder niets aan te stellen.Deze naaf kan alleen gesteld worden aan de kant van de remplaat,u ziet daar ring tegen de remplaat met 3 of vier inkepingen.Deze ring valt met een vierkante vorm over de conus waardoor deze eenvoudig kan worden aangedraaid.

Door de borgmoer die tegen de ring aankomt los te maken kunt u de ring met de inkaping een paar kleine tikjes geven zodat de naaf iets losser gaat staan,bij het weer vastzetten van de borgmoer wel de remhevel ingedrukt houden om de rem weer te centreren,anders kan deze gaan aanlopen,en heeft u een leuke home-trainer.Vervolgens controleren of het wiel geen speling heeft,anders de ring weer wat terug zetten.

Maar het kan ook een hele simpele oorzaak hebben n.l.banden.Klinkt simpel,maar dat kan het soms ook zijn.

• Ron

Hoi snorkel, bedankt voor deze tip, dus de principe werking van beide systemen is verder gelijk ?? En het kan dus niet zo zijn dat de een veel lichter rijdt/loopt dan de ander.

De banden zou kunnen maar in mij geval is dit niet zo ( jammer geneoeg, zou de makkelijkste oplossing zijn )

• SNORKEL

Hallo Ron,

In hele grote lijnen gezien is de wijze van overbrenging in de naaf vrijwel het zelfde,alleen ziet het binnewerk van een Shimano naaf er natuurlijk wel iets anders uit als bij Sram.Sram is vrij nieuw op de markt met betrekking op versnellingsnaven,zij hebben een aantal jaren terug de gehele fiets-divisie van Sachs overgenomen.

Het licht lopen van een fiets,zit hem in hoe de naaf is afgesteld,en zoals ik eerder heb geschreven wordt bij een naaf van Sram,de conus voor het stellen van het binnenwerk tegen een vast punt aangezet waardoor fijnafstellen van het binnenwerk verder niet mogelijk is,dit in tegenstelling tot b.v.b. de oude Sturmey-archer naven,die hadden een conus met vierkante stelring die drie-kwart moest worden losgezet,en vaak gaven fietsenmakers hem een hele slag waardoor de naaf lekker licht functioneerde.Maar ik stel de naven altijd zodanig af dat het wiel spelingsvrij is,maar zo licht loopt dat bij het tot stilstand komen van het wiel, het ventiel automatisch naar beneden rolt.Dit kan ook met uw Sram naaf,door de linker conus af te stellen zoals ik in het voorgaande bericht heb vermeld.Dit samen in combinatie met een perfecte afstelling van spaakspanning,kettingspanning,voorwiel ook goed afstellen,banden op de goede spanning,en uw fiets moet zeker net zo licht kunnen lopen als de fiets met de Shimano naaf.Van fabriek af zijn naven vaak veel te zwaar afgesteld,en aangzien de patten van een fiets vaak ook niet 100% recht zijn,kan een naaf nog zwaarder gaan lopen.Echter worden door een fietsenmaker de naven van nieuwe fietsen zelden lichter afgesteld.Ook de bekende Shimano Nexus 7 naaf heeft vaak te kampen gehad met dit probleem.

• Ron

Hallo Snorkel, ben blij met heel blij met je reacties.

zal dit ook zeker even uitprinten en doornemen met de fietsenmaker, ben zelf namelijk niet zo heel technich, en durf ( ondanks de interesse ) er zelf niet aan te beginnen, maar wil hem zeker zo licht laten lopen als de andere fiets.

Nu moet ik je wel zeggen dat de Montego fiets bij de fietsenmaker vandaan komt, en de Sparta bij een groothandel ( en dus in elkaar gezet is, en verder niets )

Ben dus benieuwd.

• SNORKEL

Hallo Ron,

Graag gedaan,of de Sparta bij de groothandel wegkomt,of door de fietsenmaker was geleverd,zal weining uit hebben gemaakt voor het zwaar lopen van de naaf.Nogmaals,ook fietsen makers stellen versnellingsnaven niet vaak na.Pas als een klant aangeeft dat de fiets zwaar loopt worden dit soort zaken bekeken.

Mocht de intresse er zijn wil ik ook zeker wel uitleggen hoe het gehele planetaire stelsel van de naaf werkt,echter dat wordt nogal een lang verhaal.

Laat maar even weten wat de fietsenmaker zegt,mogen er vragen zijn hoor ik het graag.

• Ron

Snorkel bedankt maar weer, ben inmiddels langs de fietsenmaker geweest, zal proberen uit te leggen wat deze er over kwijt wilde, dat sdram een harder vet gebruikt aan de binnenzijde van de naaf, waardoor het mechanisme verzwaard wordt.

Bij nexus wordt een lube gebruikt wat niet hard kan worden.

Oplossing een groter tandwiel op de sdram naaf zetten, waardoor de overbrenging lichter wordt.

Wat moet ik hier nu van denken ??

• SNORKEL

Hallo Ron,

Wat de fietsenmaker zegt klopt gedeeltelijk wel,dat Sram een iets stuggere smering gebruikt als wat Shimano Toepast.Dit heeft ook weer een reden,een Shimano naaf is van binnen een veel compactere naaf dan de Sram,vandaar dat de smering van Sram iets stugger is.Fietsenmaker smeren Sram,Sachs en oude Sturmey naven ook vaak met wat olie,maar hier moet mee worden uitgekeken,omdat de olie dan naar de remvoering kan lopen,waardoor die dan niet meer werkt.

Maar dat het harde vet van de Sram naaf de reden zal zijn van het zwaar lopen van de fiets is in mijn optiek onzin,want zou het vet van de Sram naaf te “hard” zijn zou de naaf niet meer functioneren,omdat dan simpelweg de pallen zouden blijven plakken,en de naaf dan zou doortrappen.Simpel gezegd,met hard vet kan een naaf niet functioneren.Dit gebeurt dus wel eens met oude naven,vooral s,winters of als de fiets tijden ongebruikt heeft stilgestaan.

Van een groter tandwiel gaat de fiets i.d.d.lichter rijden,alleen is het dan net of je een versnelling lichter schakelt,indien er veel rolweerstand in de fiets zit,dat vanuit de naven of banden wordt veroorzaakt,blijft het ondanks een groter tandwiel nog een zwaar fietsende fiets.

Wat ik in eerste instantie aan uw fiets zou dan is de banden bekijken,de naven voor en achter perfect licht afstellen,en kijken of de wielen goed op spanning staan.Met een te slappe spaakspanning,in combinatie met te zachte banden verliest u ook zeer veel energie,omdat de spaken en de banden dit omnemen.Des te minder weerstand van de naven,met wielen die goed strak staan,en met de banden op de juiste spanning moet uw fiets lichter kunnen rijden.

En alleen simpelweg een ander tandwiel monteren is niet altijd een oplossing,er is een rekenformule om dit te bepalen n.l. Versnelling = 1 + T1/T2 waarbij T1 het aantal tanden is van het zonnewiel,en T2 het aantal van het ringwiel.

B.v.b. V=1 + 20/60 = 1 1/3,dus 1/3 meer is 33 1/3% procent erbij. Dit zijn hele eenvoudige manieren om de opitmale verhoudingen binnen in het planetaire stelsel van de naaf te berekenen,dit moet uw fietsenmaker zeker begrijpen.

• Ron

Hallo Snorkel,

Als ik het goed begrijp maakt de fietsenmaker zich het wel makkelijk, is dus de makkelijkste oplossing.

Maar blijft jouw eerdere oplossing een veel betere.

Wel ga ik er voor zorgen dat de banden goed op spanning zijn, en de naaf goed licht te laten lopen, daarna ga ik toch denk ik voor jouw eerste optie ( die is voor mij het aannemelijkste ) Ik denk dat de fietsenmaker het zich gemakkelijk maakt, en er zo weinig mogelijk werk van wil hebben. ( Zo kwam hij tenminste bij mij over, nou zijn er meer fietsenmakers natuurlijk ).

Wel moet ik eigenlijk nog zeggen dat de ene fiets ( die zwaarder loopt ) een dynamo in de naaf heeft ( nu we het toch over de naaf hebben ) heeft dit nog enige invloed ??

• SNORKEL

Hallo Ron,

Is goed dat je dat zegt,want een wiel met naafdynamo heeft zeker iets meer weerstand als een normale voornaaf,maar vooralsnog ook met de juiste afstelling moet de fiets licht kunnen lopen.Wel moet ik erbij zeggen dat er een periode is geweest dat de Shimano Nexus naafdynamo,s veel te zwaar liepen,en tevens door materiaalfouten,bij veel naven al in een vroeg stadium de kogels “vierkant”“werden,en de connussen stuk draaiden.Iedere fietsenmaker is dan ook wel bekend met de ”revisiesetjes" voor deze naven.

Dat de fietsenmaker zich er makkelijk van af wil maken is niet helmaal correct,want om een groter tandwiel achter te monteren,moet hij het gehele achterwiel demonteren,en misschien ook nog een nieuwe ketting erom zetten,omdat bij een groter achtertandwiel er meer kettinglengte nodig is.

Voor de handelingen die ik hen aangegeven,kan het wiel gewoon in de fiets gemonteerde blijven,en het is een stuk minder werk.

Naven voor+achter afstellen,+spaken e.v.t. goed op spanning zetten,en zorgen voor de juiste bandenspanning is een handeling die in ongeveer 25-30 minuten kan geschieden.Het is bij fietsenmakers vaak meer het probleem aan inlevingsvermogen bij de klant,en even een groter tandwiel monteren is dan de eenvoudigste oplossing zonder verder te hoeven zoeken naar de eingelijke oorzaak.