Veschil naafversnelling van sdram/nexus !!!

  • Ron

    Hallo Snorkel, harstikke bedankt voor alle uitleg, ga hier zeker nog even mee naar de fietsenmaker, zal hem vragen om alles zo licht mogelijk te laten lopen, en hem naar de naafdynamo te laten kijken, mocht dit niet voldoende resultaat geven, kan ik altijd de versnellingnaaf of het grotere tandwiel nog opperen.

    Alhoewel ik met dat tandwiel niet zo zie zitten, gewoonweg omdat het niet hoort, de fiets moet naar mij mening gewoon makkelijk fietsen, zonder dat er tandwielen verwisseld moeten worden.

  • SNORKEL

    Hallo Ron,

    Graag gedaan,zodra de fiets klaar is,laat maar even weten hoe hij dan rijdt,en als er vragen zijn hoor ik het graag,

    Snorkel.

  • Ron

    Ja, da's goed dat doen ik.

    Bedankt in ieder geval

  • Ron

    Hallo Snorkel, vanochtend een afspraak gemaakt om de fiets na te lopen ( voor vrijdag ), zoals je vermelde licht laten lopen en dynamonaaf nakijken en de spaken enz.

    Daarna zien we wel weer verder, moet eigenlijk ook nog even kwijt dat ik bij een andere fietsenmaker ook ben geweest ( voor mij onbekende ) deze zei gewoon dat de sram naafversnelling gewoon veel ouderwester was dan de nexus, en dat de nexus veel beter en lichter zou fietsen, de naafdynamo kon inderdaad wel wat lichter. Maar ben benieuwd.

  • ab

    Tja,

    Als ik me er ook ff mee mag bemoeien, de voornaafdynamo van sram is inderdaad een zware loper. Nexus is over het algemeen wat lichter. Hoewel ik het grotendeels wel eens ben met snorkel, ben ik toch van mening dat er hier zoveel factoren een rol spelen en dat het bijna, let op bijna, appels met peren vergelijken is.

    2 verschillende fietsen

    2 verschillende type naven

    2 verschillende soorten banden

    2 verschillende soorten bandenspanning ( in bepaalde banden kan meer druk dan in andere)

    2 verschillende frame geometrieen

    2 verschillende mensen (ook qua gewicht

    Als u de fiets te zwaar vind fietsen zou ik de fiets proberen om te ruilen. Fijn fietsen is m.i. uiteindelijk belangrijker dan een mooie fiets. Wat ook nog zou kunnen is….

    ach er zijn nog zoveel verschillende mogelijkheden.

    Ik hoop voor u dat dit opgelost wordt en volg dit verhaal met spanning.

    Vr. groet,

    Ab

  • SNORKEL

    Mee eens,ik ben i.d.d.ook erg benieuwd naar de uitkomst.De Sram naaf is i.d.d kwa techniek nog gewoon de oude Sachs naaf,het is dat fietsenmakers met de Shimano Nexus 3-versnelingsnaaf naaf nog maar relatief kort bekens zijn,maar deze naaf werd in het verleden bijna tot nooit door A-merk fabrikanten gemonteerd.Je zag de naven enkel eens een keer in vreemde buitenlandse fietsen,Nederlandse A-merken kozen altijd voor een Sachs 3-versnellingsnaaf of een Sturmey Archer 3-versnellingsnaaf.Maar dat de Shimano een veel modernere naaf is is niet juist,daar de Shimano naaf ook al jaren betsaat.Echter wordt hij pas sinds een paar jaar veel gemonteerd,wat de beleving geeft dat deze naaf moderner is als een Sachs of Sturmey Archer naaf.Wel geef ik toe dat een Shimano 3-naaf mooi licht functioneerd,en is het “klikboxje” voor de versnelling die op de asmoer is gemonteerd van vrijwel onverwoestbare kwaliteit.

    {Sturmey Archer Engeland is ter ziele gegaan,en tegenwoordig onderdeel van de Sun-Race groep}

  • Ron

    Hallo, Snorkel en Ab natuurlijk mag je jezelf er mee bemoeien ( graag zelfs ), ik vind dat je geen appels met peren vergelijkt, beide fietsen hebben een aluminium frame, en 3 versnellingen, alleen met een merkverschil van de versnellingsnaaf, ook zijn het beiden A- merk fietsen ( Batavus en Sparta ) en ik rij zelf op beide fietsen ( voor een boodschap pak ik de batavus weleens omdat deze vooraan staat in de schuur ) en valt het hierbij erg op dat de ene fiets veel lichter ( makkelijker ) fietst dan de andere.

    Nou Snorkel ben vandaag even een stukje wezen fietsen, hij loopt inderdaad wel wat lichter, maar nog steeds een stuk zwaarder dan de andere fiets.

    Ook loopt nu de voorrem een beetje aan, moet elke keer kabeltje terug duwen met de hand, dus of hij de zaak serieus neemt, naar de voorrem heeft hij dus al niet gekeken, ga morgen even terug om de rem na te laten kijken, tevens neem ik je verhaal over de conus met de borgmoer mee, om te zien of hij hier heil in ziet.

    Maaree, ben je fietsenmaker ?? en waar zit je dan ??

    Ik heb inmiddels meer vertrouwen in jou, als in de plaatselijke fietsmaker.

  • SNORKEL

    Hallo Ron,

    Ik woon in Peize,en ben geen fietsenmaker,maar nachtportier bij een hotel.Het vak van rijwielhersteller zou ik met liefde willen uitoefenen,echter wordt je betaald naar het cao-kleinmetaal…..

    Wel optimaliseer ik,als hobby Race/ATB en vakantie fietsen.Ook bouw ik op verzoek complete fietsen op,en heb ik een voorliefde voor het maken van handgespaakte wielen.

    Maar goed,het probleem.Een kabel met de hand terugduwen is natuurlijk niet goed,dit houd in dat er veel weerstand in de kabel zit,en omdat het een nieuwe fiets betreft denk ik dan aan een braam in de buitenkabel of een knik,verkeerde “routing” van de kabel,of een niet goed functionerende veer die de remsigmenten moet terugduwen,of de remhevel die vrij moet bewegen komt ergens tegen het frame aan.Moet eenvoudig zijn te verhelpen zijn.

    Het is natuurlijk zo heel moeilijk om de fiets te beoordelen,als ik er een stukje op zou rijden zou ik kunnen zeggen wat er aan het gedrag van de fiets,waaronder dus het probleem van de rolweerstand zou kunnen worden gedaan.

    Nogmaals wat ik met een dergelijke fiets doe,zijn de volgende handelingen:

    *Naven v+a zo dusdanig afstellen dat deze spelingsvrij zijn,en uitzichzelf met het ventiel naar beneden rollen

    *Remmen v+a goed centreren en afstellen

    *Banden beoordelen op rolweerstand,indien er een stugge goedkope banden zijn gemonteerd deze vervangen.{enkele type,s van Schwalbe en Continental zijn kenmerkend om hun lage rolweerstand}

    *Spaken goed op spanning! Belangerijk punt,net als de banden omdat er anders veel trapenergie in het wiel verloren gaat.

    *Ketting even van het voorblad halen,en kijken of de trapas licht draait,helaas vaak weinig aan te doen,door het toepassen van cartridge assen met vaste lagers

    *Uw volledige zithouding,en dan met name ten opzichte van de bracket optimaliseren,zodat dit alles in combinatie met bovenstaande uitgevoerde handelingen resulteert in een maximale overbrenging van trapkracht in energie.U verliest altijd iets energie in het frame,dit is ook niet te voorkomen,maar als de bovenstaande handelingen juist worden uitgevoerd kunt u een zo hoog mogelijk rendament uit de fiets halen.

  • Ron

    Hallo, jammer dat je zo ver weg woont, ik had zo de fiets op de fietsendrager gedaan en U kant uit gekomen. ( in overleg natuurlijk ) maar zit in Edam/Volendam

    Werk zelf in het openbaar vervoer ( ook wissel diensten en weekenden ).

    Ik heb alle acties die je beschreven hebt uit ( laten ) voeren, incl het remkabeltje.

    Hier moet ik het dus mee doen, ben wel nieuwsschierig naar het conus verhaal, maar fietsenmaker ziet hier geen heil in, naaf loopt licht ( genoeg ).

    Heeft een dames model fiets nu een groter tandwiel achter standaard ?? ( meestal )

    zodat deze lichter zou fietsen, ben ook hier erg benieuwd naar.

    In ieder geval bedankt maar weer voor je reactie.

  • SNORKEL

    Hallo Ron,

    Ik had graag de fiets voor je na willen kijken,maar Volendam is i.d.d nogal uit de richting.

    Het verhaal van de tandwielen verschilt per fietsmerk,maar een groter achtertandwiel,moet ook weer in overeenstemming zijn met het voortandwiel.

    Vergelijk de handeling die de fietsenmaker uit wil voeren,dus een groter achtertandwiel,simpelweg met het opschalen van het achtertandwiel bij een racefiets,je krijgt een iets lichter verzet.

    En waar ik op doelde,was op het vinden van de niet natuurlijke oorzaak van het zwaar fietsen,omdat een fiets die een zwaar verzet heeft,ook licht moet kunnen rijden.Vergelijk het met een racefiets die rijdt op een 11 kransje achter,en een 54 blad voor,dit is een aardige klus om rond te krijgen,doch goed op snelheid is het wel een zwaar verzet,maar hoeft de fiets niet per defenitie zwaar te rijden.Eenvoudiger gezegd,een verzet van 11-54 is dus een natuurlijke weerstand,die zo bedoelt is,en dat is dan weer om te rekenen in een bepaald aantal % aan weerstand.Bij racefietsen zijn hier de bekende verzetten-tabellen voor,om dit te berekenen.

    Waar het dus om gaat,is de oorzaak van de niet natuurlijke weerstand vinden.

    De natuurlijke weerstand is dus de overbrenging in de naaf,en de combinatie van de gemonteerde tandwielen.En een groter achtertandwiel monteren betekend dus dat de natuurlijke weerstand wordt teruggebracht,dus lichter rondtrappen.Doch kan de fiets dan nog steeds als zwaar-rijdend worden ervaren,als andere zaken niet in orde zijn.

    De niet natuurlijke weerstand zijn dus de punten als:zwaar lopende naven,zwaar draaiende trapas,overmatig verlies van trapkracht door te slap opgespannen wielen,banden met een te hoge rolweerstand,aanlopende remmen,verkeerde zithouding enz enz.