Hallo Ron,
Ik woon in Peize,en ben geen fietsenmaker,maar nachtportier bij een hotel.Het vak van rijwielhersteller zou ik met liefde willen uitoefenen,echter wordt je betaald naar het cao-kleinmetaal…..
Wel optimaliseer ik,als hobby Race/ATB en vakantie fietsen.Ook bouw ik op verzoek complete fietsen op,en heb ik een voorliefde voor het maken van handgespaakte wielen.
Maar goed,het probleem.Een kabel met de hand terugduwen is natuurlijk niet goed,dit houd in dat er veel weerstand in de kabel zit,en omdat het een nieuwe fiets betreft denk ik dan aan een braam in de buitenkabel of een knik,verkeerde “routing” van de kabel,of een niet goed functionerende veer die de remsigmenten moet terugduwen,of de remhevel die vrij moet bewegen komt ergens tegen het frame aan.Moet eenvoudig zijn te verhelpen zijn.
Het is natuurlijk zo heel moeilijk om de fiets te beoordelen,als ik er een stukje op zou rijden zou ik kunnen zeggen wat er aan het gedrag van de fiets,waaronder dus het probleem van de rolweerstand zou kunnen worden gedaan.
Nogmaals wat ik met een dergelijke fiets doe,zijn de volgende handelingen:
*Naven v+a zo dusdanig afstellen dat deze spelingsvrij zijn,en uitzichzelf met het ventiel naar beneden rollen
*Remmen v+a goed centreren en afstellen
*Banden beoordelen op rolweerstand,indien er een stugge goedkope banden zijn gemonteerd deze vervangen.{enkele type,s van Schwalbe en Continental zijn kenmerkend om hun lage rolweerstand}
*Spaken goed op spanning! Belangerijk punt,net als de banden omdat er anders veel trapenergie in het wiel verloren gaat.
*Ketting even van het voorblad halen,en kijken of de trapas licht draait,helaas vaak weinig aan te doen,door het toepassen van cartridge assen met vaste lagers
*Uw volledige zithouding,en dan met name ten opzichte van de bracket optimaliseren,zodat dit alles in combinatie met bovenstaande uitgevoerde handelingen resulteert in een maximale overbrenging van trapkracht in energie.U verliest altijd iets energie in het frame,dit is ook niet te voorkomen,maar als de bovenstaande handelingen juist worden uitgevoerd kunt u een zo hoog mogelijk rendament uit de fiets halen.