Leren fietsen voor volwassenen?

  • gfi

    Zet een fietshelm of bromfietshelm op als je leert fietsen, en laat zijwieltjes naast je achterwiel maken door een fietsenmaker, zodat je niet kunt omvallen. Leer fietsen met een fiets die niet te groot is. Het helpt ook om zelf niet te zwaar te zijn.

  • gfi

    Sarah, vraag dit aan een maatschappelijk werker of aan iemand die werkt in je buurthuis of op het gemeentehuis, afdeling voorlichting.

  • pieter

    Geen zijwielen, dan leer je nooit de balans, en daar gaat het eigenlijk om. Hooguit als je de trapbeweging vóóruit er niet in krijgt (komt weleens voor).

    Eerst zitten op die fiets, inderdaad geen te grote fiets, en dan steppen met één voet, andere voet op het pedaal, om het balansgevoel te krijgen, dat gaat soms snel, maar sommigen hebben daar gewoon wat tijd voor nodig. Dan, als dat balansgevoel er komt, de “stepvoet” op het andere pedaal en vooruit trappen.

    Voor sommigen is een terugtraprem lastig, versnellingen zitten altijd in de weg.

    Doe dit alles niet op de openbare weg, maar liever op bv een schoolplein.

  • Ellen

    L.S.,

    Mijn schoonzusje komt uit Tsjechië en zou dolgraag leren fietsen, maar durft niet. Ze is één keer gevallen en heeft sindsdien angst. Nu is ook nog mijn broer (haar man) overleden

    en heeft ze daardoor transport problemen in Haarlem waar ze woont.

    Kunnen jullie haar helpen ?

    Namens mijn schoonzus

    Henk

  • gfi

    Begin met een damesfiets of vouwfiets die te klein is voor je of met het zadel en stuur zo laag mogelijk ingesteld. Daarop begin je met lopen terwijl je op het zadel zit. Heel geleidelijk krijg je dan gevoel voor het evenwicht. Bij sommige mensen duurt dat lang, maar overhaast het niet.

    Het kan ook helpen om de fiets eerst goed te bekijken hoe hij technisch in elkaar zit.

    Kies een plaats en tijd dat er geen andere verkeer is.

    Je kunt eventueel ook beschermingsmiddelen gebruiken voor polsen, ellebogen en knieen. Dat is eventueel zelf te improviseren met handschoenen en door die plekken te omwikkelen met textiel onder de kleding.

    Laat de fiets zonodig aan twee kanten ondersteunen door helpers.

    Neem een telefoon mee om zonodig een dokter te bellen als je toch valt.

  • mariana

    Ik wil graag leren fietsen , ik woon in Roermond ! Ken iemand een adres in buurt waar kan ik een cursus volgen ?

  • S.Beraki

    Hallo,

    Ik ben een vrouw van 41 jaar en woon in Haarlem.

    Ik kan wel fietsen maar ik voel mij niet zeker in het verkeer.

    Graag zou ik iemand willen vragen om een paar keer een stukje met me te fietsen zodat ik weer zekerder word.

    Wie kan mij helpen aan zo iemand?

    Vriendelijke groet,

    Sennait

  • gfi

    Citaat dat ik ergens vond:

    "Een truuk die ik nooit zelf heb uitgeprobeerd, maar me wel heel goed in de

    oren klinkt (en beter dan hoe ik het geleerd heb) is beginnen met zadel

    superlaag zetten, trappers erafdraaien en crank even vast tie rippen, en

    dan gewoon oefenen in loopfiets mode. Als de student dan eenmaal

    gedemonstreerd heeft dat ie zopnder te vallen een eindje met z'n voeten

    van de vloer kan doorrollen nadat ie eenmaal op snelheid is bouw je weer

    om naar een echte fiets, en als dat goed gaat kan het zadel nog omhoog

    naar een echte fietspositie."

  • gfi

    http://fiets.startpagina.nl/prikbord/search.php?717,search=%22leren+fietsen%22,author=,page=1,match_type=ALL,match_dates=0,match_forum=717,match_threads=1

  • gfi

    http://www.google.nl/search?hl=nl&client=firefox-a&hs=Uag&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&biw=800&bih=382&tbm=vid&q=%22leren+fietsen%22&oq=%22leren+fietsen%22&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=6271l8863l0l2l2l0l0l0l0l142l142l0.1